Bewoners van stadswijk Buitenhof in Groningen hopen op wonder van geluidswal tegen overlast van A7

De A7 bij Groningen met links woonwagenkamp De Kring, bedrijventerrein Kranenburg (langs de weg) en daarachter: de woonwijk Buitenhof. Foto: Archief Aerophoto Eelde

Bewoners van de wijk Buitenhof in Groningen hopen dat de gemeenteraad woensdag toch nog een oplossing tevoorschijn tovert voor de geluidsoverlast van de A7.

Daar is een omslag voor nodig bij coalitiepartijen ChristenUnie, D66, GroenLinks en PvdA. Zij waren eerder deze maand nog niet zo happig op maatregelen.

Afdoende

Een groot deel van de oppositie steunt de bewoners wel. SP, Stadspartij, VVD en CDA dienen een motie in (‘Rust voor Buitenhof’) om de wijk na 23 jaar alsnog van afdoende geluidswering te voorzien.

Een voorspelling over de afloop van de raadsvergadering durft bewoners-woordvoerder Renée Peterson niet te doen. Zij was een paar weken geleden nog vol vertrouwen over een goede afloop. Dat optimisme was ontstaan na het verschijnen van een akoestisch onderzoek, dat de overlast volledig erkent. ,,We rekenden er helemaal op dat er eindelijk iets zou gebeuren. Maar na de voorbereidende vergadering voelen we ons aardig in de steek gelaten’’, aldus Peterson.

,,We snappen niet dat je een rapport laat maken als je er toch niks mee wilt doen. Maar we hebben alsnog ons uiterste best gedaan om de coalitie te overtuigen, dus we wachten vol goede moed af. En met de motie zijn we natuurlijk wel heel blij.’’

Oproep

Die roept B en W op voor 1 oktober een plan uit te werken. Dat moet in elk geval bestaan uit een oplossing voor het ‘geluidsgat’ bij de op- en afritten voor bussen bij P+R Hoogkerk, en een studie naar maatregelen langs de hele weg.

Daarvoor is in 2016 een deel van de resterende geluidswal afgegraven. Uiteindelijk moet er langs de hele weg een oplossing komen, onder meer gefinancierd met zonnepanelen. De oppositie wil dat het verkeerslawaai bij andere woongebieden langs de A7 en A28 later ook wordt aangepakt en noemt het logisch dat het rijk daaraan bijdraagt.

De A7 van het Stadspark tot het viaduct Hoogkerk van afdoende geluidswering voorzien (met een scherm van 1,5 meter) is de duurste optie uit het onderzoek: 1,7 miljoen euro.

Groene muur

Een groene geluidsmuur met een hoge biodiversiteit en zonnepanelen krijgt ook de steun van de Partij voor de Dieren. ,,Als die 1,7 miljoen euro moet kosten, dan moet dat maar’’, zei Detleff Mellies van 100% Groningen.

,,Andere oplossingen zetten geen zoden aan de dijk. Dit is urgent en een overheid moet het oplossen. Ik ga ervan uit dat het rijk toch wel een bijdrage levert. Het is hoe dan ook beter dan een paar ton die niets uithalen.’’

VVD’er Simon van der Pol zei op 14 april dat er voor Groningen niets anders opzit dan eerst maar de steken te repareren die het rijk laat vallen. ,,En dan moeten we maar met de rekening en ons verhaal naar Den Haag.’’

Niet te vermurwen

Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) zegt dat het rijk niet te vermurwen is en geen cent bijdraagt. ,,Het is aan de gemeenteraad om 3,5 ton of 1,7 miljoen aan geluidwering uit te geven. Maar dan is het geld niet meer voor andere dingen beschikbaar. Op veel plekken is veel meer verkeersgeluid, terwijl er nog stil asfalt komt’’, zei hij op 14 april.

Het is al het zoveelste conflict met Rijkswaterstaat, dat ook bij de Zuidelijke Ringweg en het Van Starkenborghkanaal tegenover stad en provincie staat. Volgens inwoners van Buitenhof vergelijkt Broeksma decibellen waarbij hij verschillende wegtypes negeert. Uit het onderzoek blijkt juist dat er een groot verschil bestaat tussen stadswegen met piekbelastingen en permanente geluidsoverlast zoals in Buitenhof.

Broeksma wist zich gesteund door de coalitiepartijen. Zo zei zijn partijgenoot Benni Leemhuis dat het niet zo kan zijn dat de gemeente de oplossing betaalt voor een probleem dat het rijk veroorzaakt. Tom Rustebiel (D66) sluit zich daarbij aan: ,,We moeten veel te vaak onze portemonnee trekken. Deze vraag hoort echt op het bordje van het rijk.’’

Nieuws

Meest gelezen

menu