Nationale campagne Waddenkust geeft impuls aan toerisme in provincie Groningen. 'Mensen komen hier met het idee dat het niets is, maar gaan enthousiast naar huis’

Borgen en musea in Groningen, van Ter Apel, Midden-Groningen tot Zoutkamp, worden overlopen door bezoekers. ,,Waanzinnig druk’’, zegt directeur Stijn van Genugten van Openluchtmuseum Het Hoogeland in Warffum. ,,Mensen staan hier in de rij voor de deur.’’

Het voormalige Kruisherenklooster in Ter Apel is een van de toeristische trekpleisters in Groningen.

Het voormalige Kruisherenklooster in Ter Apel is een van de toeristische trekpleisters in Groningen. foto archief dvhn

Het voormalige Kruisherenklooster in Ter Apel, dat nu als museum dienst doet, beleeft ook drukke dagen. ,,Je kunt de drukte zeker vergelijken met die in de vorige zomer, toen de coronaregels wat versoepeld waren en ook veel mensen in eigen land vakantie vierden’‘, zegt directeur Margriet van Klinken.

‘We laten elke 10 minuten een aantal toe’

Openluchtmuseum Het Hoogeland in Warffum trok vorig jaar (2020), een kleine tienduizend bezoekers. Deze zomer is het zo mogelijk nog drukker. In Ter Apel begroet het voormalige Kruisherenklooster zeker 200 bezoekers per dag.

,,De deuren waren vanwege de coronacrisis immers ook lang op slot’‘, aldus Van Klinken. Vanwege die crisis moeten bezoekers van tevoren reserveren. ,,We laten elke 10 minuten een aantal toe zodat het bij de entree niet te druk is. En in het Klooster hebben we looplijnen uitgezet.’‘

Mensen zitten niet op elkaars lip

Het openluchtmuseum in Warffum werkt niet met tijdsloten. Van Genugten: ,,Met een museum van onze omvang, 5000 vierkante meter en grotendeels in de openlucht, zitten de mensen niet op elkaars lip. Bezoekers wordt bij de entree wel gevraagd voldoende afstand te houden.’’

Van Genugten zegt dat bezoekers van buiten de provincie aangenaam verrast worden. ,,Mensen komen hier toch met het idee van ‘het zal wel niets zijn’ en weten vervolgens niet wat ze zien.

Nationale campagne Groninger Waddenmusea

De directeur van het Openluchtmuseum heeft de indruk dat de nationale campagne Groninger Waddenmusea (Kloostermuseum Sint Bernardushof in Aduard, Wierdenmuseum Ezinge, Visserijmuseum Zoutkamp, Openluchtmuseum Het Hoogeland Warffum, en museumlandgoed Verhildersum Leens en Kasteelmuseum Menkemaborg in Uithuizen), veel toeristen naar Groningen trekt.

Groninger Waddenkust nodigt bezoekers uit deel te nemen aan 3000 jaar leven aan de Waddenkust. De campagne is het geesteskind van Monique Spaltman, sinds twee jaar directeur van museumlandgoed Verhildersum.

Gezamenlijk kaartjes verkopen

,,Ik heb meer een marketingachtergrond dan een museaal verleden. Wij begonnen als Groninger borgen op het Hogeland met gezamenlijk kaartjes verkopen. Toen realiseerde ik me dat zes musea op het Hogeland gezamenlijk 3000 jaar leven aan de Waddenkust laten zien. Een chronologisch verhaal, als je de musea in de juiste volgorde bezoekt, een prachtig verhaal dat gewoon klaar lag.’’

Met het bundelen van de budgetten en financiële steun van de gemeente Het Hogeland en de provincie Groningen, kwam geld beschikbaar om met elkaar het gebied nationaal te promoten.

Mensen herkennen hún provincie

,,Een gebied dat ook nog eens Unesco Wereld Erfgoed Wadden mag heten. Zoiets geeft een push .’’

De campagne op de publieke Nederlandse radio en televisie draagt, ervaart Spaltman, bij aan een gevoel van trots bij de vrijwilligers van de musea, maar ook bij de Groningers. ,,Mensen herkennen hún provincie: kijk ons eens!’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu