Chaos op stations en in treinen in Groningen en Leeuwarden. 'De conducteur stond met zijn handen in het haar excuses aan te bieden'

Chaos op de stations en in de treinen.

Op het Hoofdstation in Groningen en het station in Leeuwarden blijven vrijdag tientallen mensen verbouwereerd achter omdat de spaarzame treinen die rijden te vol zitten en er niemand meer bij kan. De mensen in de trein staan als sardientjes in een blik. ,,De conducteur stond met zijn handen in het haar excuses aan te bieden.”

Vanwege spoorwerkzaamheden rijden tot en met 23 mei geen treinen tussen Groningen en Zwolle. De NS meldt dat de vertraging hierdoor kan oplopen tot dertig minuten. Maar de praktijk leert dat reizigers geluk moeten hebben om überhaupt weg te komen uit Groningen.

Zoals blijkt uit een foto die stadsblog Sikkom vrijdag iets na vieren kreeg. De foto laat een overvol perron in Groningen zien. Honderden mensen proberen een plekje in de trein te bemachtigen. Dat lukt niet iedereen. De maker van de foto laat bijvoorbeeld verstek gaan. ,,Ik ben geen sardientje”, legt de gestrande reiziger uit. De situatie beoordeelt hij als ,,gênant, bizar en nog een keer bizar. De conducteur stond met zijn handen in het haar excuses aan te bieden.”

Maris spuwt haar gal op Twitter: ,,Even serieus @NS_online én @Arriva_NL dit kan toch niet?! Te weinig bussen als treinvervangend vervoer geregeld voor een operatie van meerdere weken, waardoor het gros van de mensen moet omrijden via Leeuwarden in veel te kleine treinen. Vervolgens worden we zonder reden er uit gegooid in Hurdegaryp om de volgende overvolle trein in te gaan. Ik ben al anderhalf uur onderweg om van Groningen naar Leeuwarden te komen en moet nog naar Arnhem toe.”

Arriva laat niemand meer instappen

Het is niet voor het eerst vrijdag dat het mis gaat. Eerder al blijft een groep reizigers achter op het Hoofdstation, terwijl de overvolle trein richting Leeuwarden vertrekt. De trein van 15.09 uur is zo vol dat Arriva niemand meer laat instappen. In Leeuwarden aangekomen blijkt tot overmaat van ramp ook nog vaak dat de trein richting Zwolle al vertrokken is.

Andersom is dat overigens net zo. Mensen die in Leeuwarden aankomen om trein naar Groningen te pakken, zien de trein nog net wegrijden. Door alle drukte ontstaat vertraging, waardoor de aansluitende trein niet meer aansluit.

De NS grijpt niet in. Op Twitter zegt de vervoerder daarover: ,,Dat zou een sneeuwbaleffect geven. Vandaar dat we dat over het algemeen niet doen.”

Via de borden op het station Leeuwarden krijgen reizigers het advies ander vervoer te pakken. Maar ander vervoer is er amper. Vervangende bussen komen sporadisch opdagen. De alternatieve treinroute volstaat niet.

Arriva wijst NS aan als schuldige

Volgens Arriva is het spoorinfarct de schuld van de NS. ,,De NS heeft het vervangend busvervoer niet goed geregeld”, verzucht een woordvoerder van Arriva. ,,Iedereen wijkt daarom uit naar ons traject dat daardoor overbelast is.”

Ruimte om meer en langere treinen te laten rijden, is er volgens de woordvoerder niet. ,,We hebben een gebrek aan personeel. Ik kan helaas geen mensen toveren om meer inzet te leveren. Het is een nachtmerriescenario.”

Een woordvoerder van de NS heeft een andere lezing. ,,We bieden ander vervoer aan met bussen, maar veel mensen kiezen automatisch voor de trein. Daarover zijn we in gesprek met Arriva en de busvervoerder. Dit willen we in zo goed mogelijke banen leiden. Gelukkig vertrekt op dit moment elk half uur een bus vanuit Groningen, maar dat is niet op volle oorlogssterkte. En eerder hadden we sowieso problemen om bussen te regelen. De vervoerders hebben een groot gebrek aan personeel.”

Beide woordvoerders zien de situatie niet snel veranderen. De spoorwerkzaamheden bij Hoogeveen duren sowieso nog tot en met 23 mei. En het tekort aan personeel en materiaal is ook niet zomaar opgelost. Komt nog bij dat de NS extra treinen inzet voor de Floriade in Flevoland. Dat gaat ten koste van de bezetting hier.

Nieuws

menu