Corona zette Vanhulley op de kaart. Nog altijd is de vraag naar mondkapjes ontzettend groot

Jolijn Creutzberg en Diederik Gommers.

Vol trots overhandigde Vanhulley-oprichtster Jolijn Creutzberg samen met collega Chimene Kouakou woensdag het 50.000ste mondkapje van het Groningse bedrijf aan intensivist Diederik Gommers. En dat terwijl het eigenlijk helemaal niet de bedoeling was om mondkapjes te gaan maken.

Toen corona Nederland dit voorjaar in de ‘intelligente lockdown’ schoof, sloot het naaiatelier van Vanhulley aanvankelijk de deuren. Het bedrijf, waar vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken, zag opdrachten uitgesteld worden. En mondkapjes maken? Daar moest eerst maar eens van duidelijk worden of ze wel werkten tegen de verspreiding van het virus.

Toch reisde oprichtster Jolijn Creutzberg woendag, acht maanden na de start van de crisis, met een speciaal mondkapje af naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, kreeg het 50.000ste stoffen lapje overhandigd.

Mondkapjes produceren

De reactie van Gommers? ,,Hij vond het mooi! Ik denk dat hij zich ook realiseert hoe hij als publiek figuur kan bijdragen aan de bestrijding van corona.’’ Een soortgelijk besef kwam bij Creutzberg en haar collega’s in het voorjaar: ,,De werking van niet-medische mondkapjes stond ter discussie, dus voelde het niet goed om zelf mondkapjes te gaan maken. Maar toen bleek dat bedrijven die voor hun reguliere activiteiten mondkapjes gebruiken, ineens niet meer aan mondkapjes konden komen. We zijn toen alsnog gaan produceren.’’

Inmiddels rolden er al 50.000 uit het naaiatelier aan de Peizerweg in Groningen, mede dankzij de inzet van vrijwilligers. Hoewel de coronacrisis inmiddels al een tijd duurt en mondkapjes gemeengoed zijn in publieke ruimtes, blijft de vraag naar de stoflapjes bestaan: ,,We denken ook telkens dat het wel zal afnemen’’, vertelt Creutzberg. ,,Maar er is een permanente vraag. Van bedrijven die hun logo op een mondkapje willen, maar hopelijk ook omdat mensen zich realiseren dat wegwerpmondkapjes niet duurzaam zijn.’’

Merry Christmask

De komende tijd blijft het bedrijf de mondkapjes maken, al hoopt Creutzberg dat het snel niet meer nodig gaat zijn. In de tussentijd bedenkt Vanhulley nieuwe acties, zoals een speciaal ‘Merry Christmask’, Ook gaat de productie van andere producten, gemaakt van afgesleten werkkleding, gewoon door: ‘We zien dat door corona ook meer aandacht komt voor duurzame, lokale productie.’

Dat blijft Creutzberg doen met haar team, bestaande uit vrouwen met afstand tot de arbeidsmarkt. Zij werken 16 uur per week en krijgen daarnaast onderwijs en ondersteuning bij het plannen van hun carrière, zodat ze klaar zijn voor de toekomst: ,,Voor hen is het ook hartstikke positief dat ze iets bij kunnen dragen aan de crisis.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu