DUO onderbezet: lange wachttijden studenten

Foto: ANP

Jongeren die studiefinanciering van DUO proberen te bereiken, staan soms meer dan een uur in de wacht. Te weinig personeel en een computersysteem met kinderziektes zijn er debet aan.

,,Vorige week donderdag moest ik een uur wachten, vrijdag een uur en een kwartier en maandag een half uur’’, klaagt een student. Wie belt met DUO krijgt gelijk een bandje te horen met de mededeling: ,,Momenteel zijn de wachttijden erg lang. Naar verwachting blijft dat vandaag ook zo.’’

Het is topdrukte bij DUO, zegt woordvoerder Tea Jonkman. Vlak voor het nieuwe studiejaar wil elke student zeker weten dat zijn studiefinanciering goed is geregeld en om dat te checken, vertrouwt hij meer op de informatie van een medewerker dan op die van de website of op sociale media.

Onderbezetting

Maar het komt ook door de onderbezetting van DUO. Maakte ze in deze piekperiode voorheen gebruik van tijdelijk personeel: daar krijgt ze geen geld meer voor. Dus heeft ze veel minder telefoonlijnen open staan. Van de gemiddeld 7600 telefoontjes per dag die ze krijgt, kunnen de helft worden afgehandeld.

Nieuw computersysteem

Het personeel is ook langer dan voorheen bezig met een student. Jonkman: ,,We hebben begin dit jaar een nieuw computersysteem gekregen. Niet elk personeelslid heeft er al voldoende routine in. Het bijwerken van gegevens en het te woord staan van een student neemt daarom meer tijd.’’ Bovendien kampt het nieuwe computersysteem met kinderziektes.

Blijf aan de lijn

Bij mbo’ers is er in de communicatie iets misgegaan. Een groot deel kreeg foute informatie wat tot extra telefoontjes leidde. Als studenten dan bellen en per se iemand willen spreken, horen ze weer een bandje: ,,Wilt u toch een medewerker spreken, blijf dan aan de lijn en houdt rekening met een lange wachttijd.’’

Jonkman denkt dat piekdrukte eind deze week voorbij is.

Nieuws

Meest gelezen

menu