Darmonderzoek UMCG: Eet geen vlees, fastfood en suiker, maar wel brood, bonen en noten (en rode wijn)

Het eten van brood, vis, peulvruchten, groente en fruit heeft een positief effect op je darmflora. ANP

Brood, vis, peulvruchten, groente, fruit (en rode wijn) beschermen je darmen. Ze stimuleren bacteriën met ontstekingsremmende eigenschappen. Het tegenovergestelde geldt voor vlees, fastfood en geraffineerde suikers.

Dat blijkt uit onderzoek van het UMC Groningen.

Belangrijke voedingsstoffen

Mensen die veel peulvruchten, brood, vis en noten eten hebben veel vriendelijke bacteriën in hun darmen. Deze bacteriën bevorderen de verwerking van belangrijke voedingsstoffen. Ook helpen ze bij de productie van vetzuren. Die vormen de belangrijkste energiebron voor de cellen langs de dikke darm.

Voorkomen en bestrijden

Of, zoals hoofdonderzoeker Laura Bolte de resultaten van de studie samenvat: „De uitkomsten ondersteunen het idee dat een plantaardig, mediterraan dieet kan bijdragen om darmziekten te bestrijden en te voorkomen. Goede voeding kan belangrijk zijn bij de behandeling en beheersing van darmziekten. Het beste voor je darmen is een dieet op basis van bijvoorbeeld noten, fruit, groenten en peulvruchten, gecombineerd met matige consumptie van vis, vlees en zuivel.‘’

Ook rode wijn helpt

Mensen die het gezonde dieet volgen hebben minder schadelijke bacteriën in hun darmen: hun ontlasting bevat minder ontstekingsmerkstoffen (stoffen waarvan het niveau toeneemt bij darmontstekingen). Ook rode wijn helpt bij de aanmaak van bacteriën die ontstekingen remmen.

De onderzoekers gebruikten gegevens uit het programma LifeLines en deden onderzoek bij zowel gezonde mensen als patiënten met darmziektes. Zo vonden ze 49 keer een verband tussen bepaalde voedselpatronen en bepaalde groepen bacteriën.

Pas op met fastfood

De consumptie van meer vlees, fastfood en geraffineerde suikers gaat samen met een afname van gunstige bacteriële functies en een toename van ontstekingsmerkstoffen.

Nieuws

Meest gelezen

menu