De hangkatten van de Jumbo zijn gehaat en geliefd, maar ze moeten weg

Steeds meer buurtkatten houden zich op voor de deur van Supermarkt Jumbo aan de Wilhelminakade in Groningen. De supermarkt weet zich geen raad.

Soms zit er één kat op de stoep, soms twee of drie. ,,In hoogtijdagen, met mooi weer, zijn het er vier’’, zegt een medewerker van Jumbo, die niet met zijn naam in de krant wil. Hij verjaagt de poezen van de stoep.

Poezen klimmen in fietstassen

Hij heeft er schoon genoeg van. Niet zozeer om de beestjes, maar omdat er klanten zijn die last van de poezen ondervinden.

,,Ze klimmen in hun fietstassen. Mensen storen zich er gewoon aan en storen ze zich vaker, dan komen ze niet meer hier. Dit is een vervelend probleem aan het worden. Bovendien komen de katten de winkel binnen als het slecht weer is, wat niet mag van de Voedsel- en Warenautoriteit.’’

Hij zegt dat de katten totaal niet mensenschuw zijn. ,,Wat wil je: er komen hier 20.000 klanten per week.’’

Hij heeft acht of negen officiële klachten van klanten gekregen. Aan de andere kant zijn er tal van klanten die de katten een warm hart toedragen, in de winkel wat lekkers voor hen kopen en dat op de stoep aan hen geven.

Hangplek: net zoals bij mensen

,,Dit is hoogstwaarschijnlijk aangeleerd gedrag’’, zegt kattengedragsdeskundige Liesbeth Puts.

,,Katten zijn in dat opzicht net mensen die eindeloos op het bankje voor hun huis zitten: als katten de kans hebben op eten, een aai over de bol en vertier, dan blijven ze komen. En een hangplek voor katten trekt steeds meer vriendjes, dat zie je op plekken waar zwerfkatten worden gevoerd. De groep wordt steeds groter.’’

Bij de supermarkt aan de Wilhelminakade gaat het niet om zwerfkatten, maar om katten uit de buurt. Van wie ze zijn? De Jumbo-medewerker heeft geen idee. Hij tracht ze weg te krijgen door op ze te spuiten met water, niet met azijn. ,,Azijn gebruik ik om de zijkanten van de winkel schoon te maken.’’

Borden ‘verboden te voeren’

Kattengedragsdeskundige Puts snapt het probleem van de supermarkt. ,,Die heeft te maken met hygiëne-voorschriften en met klanten die allergisch zijn. Ik zou met de katteneigenaren in gesprek gaan en borden bij de winkel ophangen waarop staat dat de katten niet gevoerd mogen worden.’

Dat bord lijkt de Jumbo-medewerker geen goed idee. ,,Ik verkóóp kattenvoer. Een bord met ‘niet voeren’ levert alleen maar extra gezeur op.’’

Nieuws

Meest gelezen

menu