Deelscooters in Groningen krijgen spannend jaar: strakke regels of vrijheid, blijheid? (+ poll)

Een deelscooter van GOSharing. Foto: Archief Peter Wassing

Dat de elektrische deelscooter voorlopig blijft in Groningen, daar is bijna de hele gemeenteraad het wel mee eens. Maar waar sommige fracties de scooters lekker veel ruimte wil geven, voelen andere partijen meer voor strenge regels om overlast te voorkomen.

Zoveel bleek woensdagavond toen de raad het plan van verkeerswethouder Philip Broeksma (GroenLinks) voor volgend jaar besprak. De elektrische deelscooters worden dan vergunningsplichtig. Broeksma wil van de gelegenheid gebruik maken om regels op te stellen die de verkeersveiligheid verhogen en hinder tegengaan.

Nieuwe regels te streng: ‘Zo wordt deelscooter nooit een alternatief voor auto’

Hij wil aparte parkeervakken voor de scooters aanwijzen, allemaal buiten de Diepenring. Vooral rond stations en P+R-terreinen moeten veel deelscooters komen te staan. In totaal mogen er niet meer dan 400 scooters in de gemeente rondrijden, van ten hoogste twee aanbieders. Daarnaast stelt de wethouder 18 jaar voor als minimumleeftijd voor de bestuurders, en wil hij niet dat er ‘s nachts tussen 1 en 6 uur op de deelscooters gereden wordt.

De gemeenteraad reageert wisselend op de plannen. Een aantal partijen ziet de voorgestelde regels als kanonskogels op een mug. Wesley Pechler (Partij voor de Dieren) heeft bezwaar tegen het maximumaantal van 400 voertuigen: ,,Als je tot tien minuten moet lopen om een scooter te vinden, wordt het nooit een alternatief voor de auto.’’

Nard Willemse (VVD) benadrukt dat aanbieders Felyx en GOSharing zelf al werk maken van het foutparkeren. Tom Rustebiel (D66) roept op om de parkeeroverlast niet teveel te overdrijven. ,,Natuurlijk staat er soms een scooter fout, maar nu wordt het wel érg geproblematiseerd’’.

‘Politie signaleert gevaar bij jonge bestuurders en nachtelijke ritjes’

De liberale partijen voelen ook weinig voor een verhoogde maximumleeftijd en het verbod op nachtelijke ritjes. ,,Een beetje truttig’’, vindt Rustebiel. Student en Stad-woordvoerder Steven Bosch stipt aan dat deelscooters juist ‘s nachts een uitkomst kunnen zijn, wanneer de bussen niet meer rijden en je fiets kapot is. Willemse vraag zich af waar de tijds- en leeftijdsbeperkingen voor nodig zijn.

,,Wij krijgen signalen van de politie, over het rijgedrag van jonge bestuurders en over ‘s nachts rijden onder invloed’’, verklaart wethouder Broeksma. ,,Die nemen we serieus en daar reageren we op.’’ Zijn eigen GroenLinks is wel te spreken over zijn plan, net als coalitiepartners ChristenUnie en PvdA; ook de SP en het CDA staan achter de voorgestelde regels.

Die zijn volgend jaar overigens niet meteen in beton gegoten, benadrukt de wethouder. Hij wil de komende tijd in de gaten houden hoe de maatregelen in de praktijk uitpakken. ,,Ik bespreek komend jaar graag verder of de regels goed zijn, te streng of juist te zwak.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu