Deeltijdstudent realiseert uniek idee uit scriptie langs nieuwe Zuidelijke Ringweg Groningen

Met een snelle hijsklus op de vroege zondagmorgen rondt Combinatie Herepoort dit weekend weer een onderdeel van de nieuwe Zuidelijke Ringweg af.

Het element van het viaduct van het westelijke deel van de zuidelijke ringweg hangt in de takels.

Het element van het viaduct van het westelijke deel van de zuidelijke ringweg hangt in de takels. Foto: Peter Wassing

Twee zware mobiele kranen midden op de A7 tillen een nagelnieuw viaduct van 130.000 kg als een veertje op z’n plek bij het trainingscomplex van FC Groningen. Sinds vorige week stond het nieuwe wegdeel al aan de overkant van het viaduct op luchttransport te wachten.

Uitvoerder Sijbren Oenema (26) uit Bolsward zorgde er toen voor dat een nog groter viaduct (1 miljoen kg) met 192 wielen op de centimeter nauwkeurig op z’n plek werd gereden. Hij herhaalde dat klusje met het ‘kleine’ zusterviaduct (42 meter lang, 1,80 meter breed) dat bovenop het grote was gebouwd.

Scriptie

,,Het takelen lijkt misschien eenvoudiger dan de operatie met al die karretjes (192 wielen), maar constructief is er heel wat voorbereiding voor nodig geweest. Bij het ontwerp van het viaduct is al rekening gehouden met het transport. Zowel met het vervoer over de weg als met het takelen. Omdat er telkens andere krachten op staan’’, zegt Oenema.

Voor hem was het een bijzonder klusje omdat hij de operatie zelf bedacht en er zijn afstudeerscriptie aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen aan wijdde. ,,Hartstikke mooi om het nu ook in de praktijk te realiseren. Voor hetzelfde geld gebeurt er helemaal niks met je scriptie of gaat het anders.’’

Deeltijd

Oenema werkte tijdens zijn deeltijd hbo-opleiding civiele techniek al bij Max Bögl (een van de partners van Combinatie Herepoort). Daardoor wist hij dat de verbreding van het bestaande viaduct een serieuze klus was.

Aan beide kanten moet er een 42 meter lang deel aan vast gebouwd worden. De uitbreiding is 8 tot 12 meter breed aan de Stadspark-kant (dat verschilt in verband met een afrit), en 1,80 meter aan de zuizijde.

,,Een aannemer wil zo’n verbreding het liefst ter plekke bouwen. Dat is technisch het gemakkelijkst en het goedkoopst. Maar dan werk je ‘in het verkeer’. Het is minder veilig omdat er net een schroef kan vallen als er iemand fietst. We hadden de weg ook veel vaker moeten afsluiten. Doordat Herepoort wil excelleren in de omgeving, mocht ik een methode zoeken die de minste hinder oplevert.’’

Locaties

Als mogelijke bouwlocaties onderzocht Oenema het voormalige ALO-terrein (Van Swietenlaan) en het grasveld naast de grote vijver in het Stadspark. Het eerste viel af omdat het niet meer beschikbaar zou zijn (in werkelijkheid werd de geplande woningbouw vertraagd). De route vanaf de vijver bleek een lastige voor transporteur Wagenborg. Bleef over: langs de Jan Evert Scholtenlaan.

,,Daar hielden we aan weerszijden 3 meter over. Genoeg, maar het hield niet over. Daarom bouwden we ze op elkaar. Dat is best uniek’’, zegt Oenema bescheiden.

,,Tijdens een brainstormsessie kwam het unieke idee min of meer als grap op tafel. Toen onze constructeurs zeiden dat het kon, heeft de directie het idee overgenomen en zijn we definitief afgestapt van bouw boven de weg. Het werd daarmee duurder, maar ging ook sneller. We konden de fundatie en het viaduct tegelijkertijd maken en meer dingen tegelijk doen tijdens dezelfde afsluitingen. Het voorkwam ook zes of zeven extra omzettingen voor het verkeer.’’

Hechten

De nieuwe viaductdelen zijn met honderden stalen pennen in elkaar geschoven en met beton aan elkaar gehecht. Als ze met de nieuwe landhoofden zijn vervlochten, nemen grond-, weg- en waterbouwers de afbouw van de nieuwe rijstroken over.

Oenema blijft als constructiebouwer nog even op dit deel van de ringweg (tussen Hoogkerk en Julianaplein) actief. Pal naast de hoofdrijbaan komt binnenkort ook nog nieuw viaduct voor de toekomstige afrit vanuit Drachten naar het Vrijheidsplein. Die komt tussen de huidige afrit (Martiniziekenhuis) en het Vrijheidsplein in.

,,Voor dat viaduct gebruiken we kant-en-klare betonnen liggers van ruim 20 meter. Die hoeven niet aan het bestaande viaduct vastgemaakt te worden. Even verderop komt er nog een brug in diezelfde afrit, boven de nieuwe oprit van de Laan de Laan Corpus den Hoorn naar het Julianaplein. Bij het Vrijheidsplein zijn we ook nog wel even bezig.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu