Super-de-luxe wonen op zee: Meyer Werft in Papenburg bouwt cruiseschip met 118 appartementen. Prijs: zo'n 10 miljoen euro per stuk

Commerciële, kortdurende ruimtereisjes voor de rijken der aarde zijn inmiddels gelanceerd. Wie bulkt van het geld en liever op aarde blijft, kan binnenkort een appartement op een cruiseschip kopen. Daarvoor moet diep in de buidel worden getast. Het schip wordt gebouwd in Papenburg.

Zo zou het cruiseschip Njord er kunnen gaan uitzien.

Zo zou het cruiseschip Njord er kunnen gaan uitzien. Beeld: Meyer Werft

Het cruiseschip heeft al een naam: Njord. Als er groen licht is voor de financiering en er voldoende appartementen zijn verkocht, wordt het drijvende paleis gebouwd op de Meyer Werft in Papenburg. Eind 2025 moet het dan over de Eems naar de Noordzee varen. Al maanden vliegen de schetsen, tekeningen en animaties over de burelen op de Meyer Werft. Niets is te gek, aan alles wordt gedacht. Een schip van superlatieven. Een prestigeobject. Een privé-residentie op zee.

Elke slaapkamer op Njord heeft zeezicht en een terras

Maar wat een appartement moet kosten is nog onduidelijk. Ingewijden in de cruisebranche denken aan een bedrag richting de 10 miljoen euro. Afhankelijk van de grootte loopt dat bedrag alleen maar op. En wat krijg je daarvoor? Alleen een modern, tiptop ingericht appartement? Wat kost dagelijks eten? Service aan boord? Geïnteresseerden kunnen zich melden op de website van initiatiefnemer Ocean Residences Development.

Het is de nieuwste ontwikkeling in de cruisesector, een cruiseschip met 118 appartementen en suites, voorzien van alle luxe met kamers bestaande uit twee, drie, vier of maximaal vijf slaapkamers, variërend van circa 120 tot 800 vierkante meter, waarvan sommige meerdere verdiepingen zullen beslaan en privéliften hebben.

Scala aan voorzieningen

De Njord biedt een scala aan voorzieningen, waaronder een expeditie- en duikcentrum met verschillende waterscooters en duikboten. Verder zijn er zes restaurants, een gastronomische markt en culinaire studio. Andere voorzieningen zijn onder meer een supersnel satellietcommunicatiesysteem, een scala aan sportfaciliteiten, waaronder een volledig uitgerust golfcentrum, zwembaden, een fitnessruimte, een kunst- en ambachtscentrum, een bibliotheek en een theater. Gezondheid, veiligheid en welzijn zijn ook van het grootste belang en de Njord wordt daarom uitgerust met de meest geavanceerde medische test-, monitoring- en diagnostische apparatuur. Zeer ervaren medische professionals zullen het medisch centrum bemannen.

Elke slaapkamer op de Njord heeft uitzicht op zee en een eigen terras. Diners en cocktailparty’s worden in de woonkamer bereid, met hulp van een chef-kok, butler en sommelier van wereldklasse. Voor wijnliefhebbers bestaat de mogelijkheid een eigen wijnkelder aan boord te houden. Kortom: een cruiseschip voor de happy few. Miljonairs, miljardairs.

Gouden schip delen met wetenschappers en onderzoekers

Maar interesse in milieu, klimaat en wetenschappelijk onderzoek op en rondom de wereldzeeën is zeker een voordeel om op dit schip te wonen. Want wie zich zo’n appartement aan boord kan veroorloven, moet het ‘gouden schip’ delen met wetenschappers en onderzoekers.

Het twaalf etages tellende cruiseschip wordt uitgerust met een professioneel oceanografisch onderzoekslaboratorium, twee duikboten en onderwaterdrones. Peter Hackmann, woordvoerder van de Meyer Werft, erkent dat het niet alledaags is dat een cruiseschip deels als schip voor wetenschappelijk onderzoek wordt ingericht. ,,Maar voor ons is dat juist een prachtige uitdaging. We kunnen ons weer eens op de kaart zetten.’’

Het schip heeft het uiterlijk van een klassiek cruiseschip, zoals Meyer er al tientallen heeft gemaakt. De lengte is 290 meter, de breedte ruim 30 meter. Maar behoudens het exterieur en de afmetingen houdt elke vergelijking op. Waar normaal plaats is voor duizenden gasten aan boord, is er op de Njord ruimte zat. Het lijkt eerder op een privé-jacht. ,,Dat beeld klopt wel een beetje’’, zegt Hackmann. ,,We zijn dolblij met deze opdracht, mits de financiering rondkomt. Maar anderzijds juichen we ook niet uitbundig, want we hebben net een bezuinigingspakket afgekondigd en schrappen 450 banen.’’

Romp die op een ijsbreker niet zou misstaan

Opdrachtgever Ocean Residences Development mikt vooral op mensen die geïnteresseerd zijn in het milieu, ontdekken en leren, overal ter wereld. Het is mede daarom dat het schip een romp heeft die op een ijsbreker niet zou misstaan, want het schip - dat het hele jaar door op zee vaart - zal vrijwel zeker ook de poolgebieden aandoen. Verder is aan boord een gyroscopische telescoop, die ’s nachts de lucht zal scannen, terwijl drones de atmosfeer bewaken. Als het verblijf op zee te lang duurt of gaat vervelen, zijn er twee Airbus ACH 160-helikopters met acht zitplaatsen die een bereik van 400 zeemijl (740 kilometer) hebben.

Maar bovenal geldt: je bankrekening moet welhaast onuitputtelijk zijn. Een beetje liefde voor de aarde en honger naar allerlei wetenschappelijk onderzoek en feitjes is ook geen overbodige luxe. Maar je kan natuurlijk ook lekker op je balkon met zwembad gaan luieren, turend over de oceaan. Oneindig lang.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu