Eerste Nationale Toerisme Top: Van de Wallen naar de Wadden

Het ultieme strandgevoel op Schiermonnikoog bij paviljoen de Marlijn. FOTO ARCHIEF ILJA ZONNEVELD

Amsterdam loopt over van toeristen. Het thema van de eerste Nationale Toerisme Top, die woensdag in Deventer wordt gehouden, is dan ook: spreiding. ,,Het Waddengebied kan er ook van profiteren.’’

Venetië, Barcelona, Amsterdam en Giethoorn gaan er allemaal onder gebukt: ‘overtoerisme’. Te veel toeristen op een klein gebied. ,,Overtoerisme moet je altijd bekijken vanuit het oogpunt van de inwoners’’, zegt Arie Stoffelen, universitair docent geografie aan de Rijksuniversiteit Groningen. ,,Het gaat pas spelen als de leefbaarheid van de bewoners in het geding komt.’’

Het wereldwijde toerisme groeit onstuimig. Niet alleen dankzij de opkomende middenklasse in landen als China en India, maar ook door de populariteit van korte trips. Het grootste aandeel heeft nog altijd het binnenlands toerisme. ,,Het komt door de toegenomen mobiliteit van mensen. Mobiliteit en toerisme zijn twee zijden van dezelfde medaille.’’

Toeristenstroom

De eerste Nationale Toerisme Top vandaag in Deventer, mede georganiseerd door het ministerie van Economische Zaken, gaat over spreiding. Veel plaatsen in Nederland willen profiteren van de toeristenstroom die Amsterdam aandoet.

Drenthe voert al beleid om Chinese toeristen te trekken . Een paar maanden geleden kregen tien Chinese touroperators op uitnodiging van de provincie een rondleiding langs onder meer het Herinneringskamp Westerbork, Orvelte, het TT-circuit en het Hunebedcentrum. Stoffelen: ,,De meeste Chinezen reizen in georganiseerd verband langs een vast traject. Als je eenmaal op de route ligt, dan komen ze allemaal. Dat kan ook leiden tot toeristische druk.’’

The Independant

De stad Groningen werd vorige week getipt als citytrip in de Britse online krant The Independant. Dat kan het toerisme naar de stad stimuleren. ,,Het zou mooi zijn als Groningen zich kan opwerpen als uitvalsbasis voor uitstapjes naar de regio.’’

Toch is Stoffelen sceptisch over wat je met het spreiden van toeristen kunt bereiken. ,,Je kunt een deel van de toeristen verleiden plekken buiten Amsterdam te bezoeken. Toch zal dit de druk op de hoofdstad niet wegnemen. Amsterdam staat nu eenmaal op de bucketlist van veel mensen. Een groot aandeel hebben jonge toeristen, die tegelijk de meeste overlast veroorzaken. Die gaan echt niet naar andere plekken.’’

Verwachtingspatroon

Veel draait volgens de geograaf, die in Groningen werkt maar in Brussel woont, om unique selling points (usp). ,,Toeristen komen ergens op basis van hun verwachtingspatroon, op wat ze zichzelf inbeelden wat een bestemming belooft.’’

Drenthe en Groningen tellen volgens hem relatief weinig usp’s. Friesland heeft met zijn historische stadjes, watersport en eigen identiteit meer trekkers. ,,Voor binnenlandse toeristen is afstand nog altijd een barrière. Niet de fysieke, maar de mentale afstand. Daar kun je met marketing iets aan verhelpen.’’

Waddengebied

Verreweg de belangrijkste usp van het Noorden is volgens hem het Waddengebied. Hij prijst het restrictieve beleid van de eilanden, waar het aantal accommodaties aan een maximum is gebonden. ,,Dat biedt juist mogelijkheden voor de Groningse en Friese kuststrook.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu