Drie miljoen subsidie op de plank voor gebruikte elektrische auto, maar in Groningen en Drenthe lopen ze er niet warm voor. 'Niemand vraagt ernaar'

Er ligt nog drie miljoen euro subsidie op de plank voor kopers van een tweedehands elektrische auto. Maar de belangstelling is bescheiden. In tegenstelling tot de pot voor nieuwe elektrische wagens, die in één dag leeg was.

Paul Harms en Hilda Boerma van autoleasemaatschappij Mobility Service Nederland met een Tesla.

Paul Harms en Hilda Boerma van autoleasemaatschappij Mobility Service Nederland met een Tesla. Foto: Kees van de Veen

Tweeduizend euro van het rijk wacht op kopers van een gebruikte elektrische bolide. Ze mogen de subsidie al aanvragen voor de stekkerauto is geleverd. Hun nieuwe wagen mag niet goedkoper zijn dan 12.000 euro en niet duurder dan 45.000. En het bereik van de auto moet minimaal 120 kilometer zijn. Toch loopt het geen storm.

De regeling voor nieuwe elektrische wagens - 4.000 euro subsidie per aanvrager - was wel een groot succes, net als vorig jaar. In één dag waren de miljoenen vergeven. Vanwaar dat grote verschil met de bijdrage voor tweedehandsjes?

Het verbaast hem niet, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. ,,Er is veel minder aanbod van gebruikte elektrische auto’s in deze klasse. Die markt moet echt nog op gang komen. De dure Tesla’s die nu vrij komen uit de lease zijn niet geschikt. En veel andere wagens zijn er nog niet. Wij pleiten er ook voor de markt van goedkopere elektrische auto’s een kontje te geven, zodat er snel meer aanbod komt.’’

Hoe betrouwbaar is zo’n auto?

Er speelt ook iets anders, denkt hij. Kopers weten vaak niet hoe lang de tweedehandsjes nog mee gaan. ,,Hoe beoordeel je de conditie van de accu’s? Hoe betrouwbaar zijn die, hoe lang gaan ze nog mee? Hoe check je dat? Dat is lastig, niet alle bedrijven kunnen de batterijen goed uitlezen. Het is een probleem, waar wij ook mee bezig zijn. We kijken of we iets kunnen ontwikkelen.’’

Toch waarschuwt De Waal voor te veel pessimisme. ,,Je krijgt na verloop van een aantal jaren wat degradatie. Maar pas na een jaar of acht tot tien moet je echt even goed naar zo’n accu kijken. Na een jaar of drie is zo’n batterij echt nog niet naar de knoppen.’’

Bij autohandelaar Jaap Dik in Assen zegt verkoper Daan Stevens dat de klanten even moesten wennen aan elektrische auto’s, maar dat de vraag nu toeneemt. ,,Het loopt wel, de vraag groeit. Auto’s zoals de BMWi3, de Volkswagen e-Up en de Nissan Leaf worden vlot verkocht. Maar dat geldt op dit moment eigenlijk voor alle occasions.’’

Tekst gaat verder onder de foto.

Koudwatervrees

Stevens vergelijkt de batterijen van elektrische auto’s met die van mobieltjes. ,,Daar wordt de capaciteit ook minder van na een aantal jaren. Maar dan doen ze het nog prima.’’

Er is nog steeds koudwatervrees voor elektrisch rijden, zegt Rick van Ooijen van autobedrijf Thalen in Beilen. ,,Sommige mensen zeggen: ik vind het spannend, ik wacht even. Maar de belangstelling neemt toe, we krijgen er veel vragen over. Ik zie ook mensen overstag gaan. We zijn op dit moment ook uitverkocht. Het aanbod is trouwens klein.’’

Stevens zegt dat klanten die bij hem een elektrische Peugeot willen kopen de batterij kunnen laten testen. ,,Dan krijg je een uitdraai waarop precies staat hoeveel capaciteit de accu heeft.’’

Veel mensen kennen subsidiepot niet

Bij Toyota Pijpker in Noordhorn is weinig vraag naar elektrische wagens, zegt directeur Klaas Jan Pijpker. Al verkoopt hij wel regelmatig hybride auto’s, zoals de bekende Prius. Over de subsidiepot voor tweedehandsjes heeft hij nog maar zelden een klant gehoord. ,,Ik denk niet dat veel mensen daarvan op de hoogte zijn.’’

Pijpker wijst er op dat Toyota weinig vertrouwen heeft in de huidige elektrische auto’s. ,,De techniek moet veel beter. De accu’s zijn loodzwaar en hartstikke duur. De actieradius moet groter en je moet sneller kunnen opladen. Daar is Toyota, dat overigens ook waterstofauto’s ontwikkelt, nu druk mee bezig. Ik denk dat de autowereld er over een jaar of vier, vijf heel anders uitziet.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu