De weg is vrij voor de nieuwe Kattenbrug over het Schuitendiep en Groningen gaat meteen aan de slag

Aannemer Heijmans hervatte woensdag de bouw van de Kattenbrug in Groningen, door damwandplanken uit het water van het Schuitendiep te halen. Foto: DvhN

Bouwer Heijmans heeft woensdag de bouw van de Kattenbrug in Groningen hervat. Met een kraan, die al eerder bij voorbaat bij het Schuitendiep was geplaatst, werden damwandplanken uit het water gehaald.

Het bedrijf gaat nu verder met de bouw van de landhoofden en de brug zelf. Daarvoor is het Gedempte Kattendiep afgesloten en zijn busroutes over het Damsterplein (oa lijn 6, 61, 178) verplaatst.

Busroute

Volgens de gemeente rijden de eerste bussen in februari over de nieuwe brug in het verlengde van het Gedempte Kattendiep. De brug wordt onderdeel van de nieuwe busroute langs de Diepenring tussen het Gedempte Zuiderdiep en de Bloemsingel/ Oostersingel. Met de opening van de brug verdwijnt de busroute over de Grote Markt.

De voorzieningenrechter bepaalde dinsdag dat Heijmans de bouw mag hervatten op grond van een nieuwe bouwvergunning. Dit in afwachting van een rechtszaak die omwonenden hebben aangespannen. De rechter schorste een eerdere vergunning. Volgens hem heeft Groningen de gemaakte fouten hersteld.

Domper

Bij het uitzendbureau op de hoek van het Kattendiep zijn ze blij dat de afronding in zicht is en de bouwhekken straks weer weg zijn. Voor advocaat en galeriehouder Kors van Bladeren, die met andere omwonenden protesteerde, is de uitspraak een domper.

,,Daar word ik niet vrolijk van natuurlijk’’, zegt Van Bladeren. Volgens de bewoners heeft de gemeente verzuimd vroegtijdig na te denken over de gevolgen voor het beschermd stadsgezicht (een extra brug over het water). Ze vrezen bovendien overlast door circa 1000 bussen per dag.

Van Bladeren wil de bodemprocedure afronden, ook al zal de Raad van State de bezwaren pas na de opening van de brug behandelen. ,,Die brug nooit meer weg. Maar we zijn benieuwd hoe de meervoudige kamer denkt over de bezwaren. Ik vind dat de onderbouwing niet deugt. Volgens mij had de rechter zowel het verzoek van de gemeente om de schorsing op te heffen, als mijn verzoek om een nieuwe schorsing, moeten afwijzen. Maar hij neemt genoegen met de nieuwe vergunning en dan houdt het op.’’

Doorwerken

Of Heijmans vrijdag al toekomt aan het plaatsen van de eerste liggers, wat de gemeente dinsdag volgens Van Bladeren tijdens de zitting beweerde, waagt hij te betwijfelen. ,,Voor die tijd zal er nog heel wat beton moeten worden gestort.’’

Ondanks de schorsing liet de gemeente de aannemer dit jaar hard doorwerken met de verbouw van de omgeving van de brug en is het Schuitendiep al lange tijd afgesloten. Omwonenden waren verbaasd dat de gemeente dat risico nam omdat de bussen ook over de Steentilbrug konden (blijven) rijden.

Tijdens de zitting voerde de gemeente volgens Van Bladeren de bewust gemaakte kosten en overlast aan als argument om het werk zo snel mogelijk af te mogen ronden. Vlak voor de zitting onderstreepte de Cityclub de ernst van de overlast bij de rechter.

In februari is het werk nog niet helemaal klaar. Heijmans past na het plaatsen van het brugdek nog de kades tussen Steentilbrug en Kattenbrug aan. Een deel van de westelijke kade (binnenstadskant) wordt verlaagd.

Als ingelogde PREMIUM lezer kun je op dit artikel reageren. Hierbij hebben we een aantal huisregels voor opgesteld welke je hier kunt lezen.

Reageren

Nieuws

Meest gelezen

menu