Groningen is veel te lief bij het binnenhalen van Haagse miljoenen. Niet te snel tevreden zijn en constant druk op de bal hebben. 'Denken dat het rijk wel over de brug komt, is naief' | analyse

Hoe zorgt Groningen ervoor dat er meer Haagse miljoenen deze kant op komen? Over het spelen van de gaskaart zijn de meningen verdeeld, maar de lobby moet steviger.

De Lelylijn wordt door ProRail op de lange baan geschoven.

De Lelylijn wordt door ProRail op de lange baan geschoven. Illustratie: Ruben L. Oppenheimer

Terwijl de extra miljarden je bij de troonrede om de oren vlogen, sprak de Groningse gemeenteraad afgelopen week over de eigen lobby in Den Haag. Blijdschap was er over de 42 miljoen euro die werd binnen gehengeld voor fietspaden, rotondes, bruggen en wegen voor de nieuwe wijken Suikerzijde, Stadshavens, Eemskanaalzone en Meerstad. Nu nog de Lelylijn en andere projecten (station Hoogkerk, aanpak Ring West, trein naar Zernike, herstel en nieuwe bruggen) van de grond tillen.