Groningen proeftuin voor ontwikkeling zelfrijdende trein

Groningen is vanaf komende zomer proefgebied voor de ontwikkeling van de zelfrijdende trein. Foto: Archief DvhN

Groningen wordt een proeftuin voor de ontwikkeling van de zelfrijdende trein. Deze zomer begint hiervoor een proefproject met het automatisch rangeren van treinen tussen het opstelterrein De Vork en het rangeergebied bij Onnen.

Spoorbedrijven NS, Arriva en ProRail steken samen met de provincie 2,5 miljoen voor het experiment met het op afstand besturen van treinen. Voorlopig beperkt de proef zich tot het automatisch rangeren, maar de partners hopen het ATO-systeem Automatic Train Operation op termijn ook bij passaggiers- en goederentreinen in te voeren.

Binnen vier jaar volledig op afstand bestuurde treinen

In 2020 werd al met succes geëxperimenteerd met een zelfrijdende trein op het spoortraject Groningen-Buitenpost. Toen nog met een machinist aan boord voor de veiligheid, maar op termijn moeten ATO-treinen volledig op afstand kunnen worden bestuurd.

De proef van twee jaar geleden wees volgens de Groningse gedeputeerde al uit dat zelfrijdende treinen veilig zijn en bovendien grote efficiencywinst kunnen opleveren. Niet alleen wordt zo bespaard op de inzet van personeel, maar ook het energiegebruik kan met 30 procent worden teruggedrongen, vooral doordat de zelfrijdende trein efficiënter afremt en optrekt.

Europese spoorwegbedrijven kijken mee naar Groningse proef

De vier partners werden het in 2020 al eens dat ze samen verder zouden werken aan de zelfrijdende trein. Komende zomer zetten ze daarin dus de volgende stap.

De nieuwe proef vindt plaats onder de paraplu van de Europese spoorwegkoepel Shift to Rail. Daarin kijken nationale spoorwegbedrijven mee naar de resultaten. De ervaring van het Groningse proefproject moet helpen om het ATO-systeem verder te vervolmaken.

Gräper hoopt dat het systeem binnen vier jaar voldoende is uitontwikkeld om het tegelijk met de invoering van het nieuwe Europese spoorbeveiligingssysteem ERMTS (European Rail Traffic System) uit te rollen. Daarvoor zijn de regionale spoorlijnen in Groningen en Friesland in 2026 als eerste aan de beurt.

Meebetaald uit NPG-miljoenen voor ‘slimme’ nieuwe transportsystemen

De provincie Groningen steekt 275.000 euro in het proefproject. Dat geld komt uit een injectie van 10 miljoen euro uit het Nationaal Programma Groningen voor het ontwikkelen van duurzame en ‘intelligente’, zelfsturende transportsystemen.

Daarvoor komen in Groningen vijf ‘fieldlabs’: in Eelde (voor drones en andere toepassingen voor de luchtvaart), de Eemshaven (voor de scheepvaart), Haren (treinverkeer, bij het vernieuwde rangeerterrein De Vork) en op termijn ook bij de geplande hyperloop-testbaan bij Meerstad.

Het vijfde ‘fieldlab’ komt bij Hive.Mobility op het Zernike Science Park in Groningen. Dat werkt sinds twee jaar aan nieuwe systemen voor ‘autonoom’ wegvervoer.

Nieuws

menu