Groningen wil van laatste plek toeristische ranglijstjes af

Op alle nationale toeristische ranglijstjes bungelt Groningen steevast onderaan. Een gezamenlijk charmeoffensief van de provincie, het toeristisch bedrijfsleven, Marketing Groningen en het onderwijs moet daar eindelijk een eind aan maken.

Het Groninger Museum is een toeristische publiekstrekker van jewelste, maar ook buiten 'Pronkjewail' Stad valt nog een rijke 'Golden Raand'  te ontdekken.

Het Groninger Museum is een toeristische publiekstrekker van jewelste, maar ook buiten 'Pronkjewail' Stad valt nog een rijke 'Golden Raand' te ontdekken. Foto: Marcel Jurian de Jong

De komende drie jaar moet het tij keren met gerichtere toeristische promotie, ondersteuning van ondernemers voor het ontwikkelen van kansrijke nieuwe initiatieven en betere opleidingen van broodnodig nieuw personeel. Binnen een straal van 500 kilometer moet iedereen weten dat Groningen een topbestemming is.

Provincie steekt 3,7 miljoen in vrijetijdseconomie Groningen

De provincie steekt 3,7 miljoen euro in het Uitvoeringsprogramma Vrijetijdseconomie waarin die ambitie is vastgelegd. Met 18.000 banen in Stad en Ommeland was de toeristisch-recreatieve sector ook voor corona al een belangrijke werkgever. Maar nu de pandemie over het hoogtepunt lijkt, is het tijd om nog een stevig tandje bij te schakelen, zegt gedeputeerde Mirjam Wulfse.

Niet dat Groningen éen groot pretpark moet worden: ,,We willen geen Efteling zijn, maar moeten het hebben van kleinschalig toerisme. Gericht op de ‘kwaliteitstoerist’: de bezoeker die geïnteresseerd is in onze cultuur en historie en zich wil verdiepen in het gebied.’’

‘Wij hebben meer middeleeuwse kerken dan Toscane’

,,De rijkdom ís er’’, zegt Wulfse wervend. ,,Méér middeleeuwse kerkjes per vierkante meter dan Toscane, eeuwenoude borgen en wierden en en een heel divers landschap. Vergelijk Westerwolde maar eens met het Westerkwartier.’’ Maar ja, willen toeristen dat zelf komen ontdekken dan moeten ze het wel eerst weten.

Daarom gaat de provincie voor het eerst een langjarige samenwerkingsovereenkomst aan met de toeristische promotiekoepel Marketing Groningen. Die moet Groningen in de kijker spelen met een gerichte campagne, voortbordurend op de slogan die al in coronatijd is gelanceerd: ‘Gelukkig ben je in Groningen’.

Ook rond ‘Pronkjewail’ Stad is nog een rijke ‘Golden Raand’ te ontdekken

Voor Stad (met publiekstrekker Groninger Museum) lukt het steeds beter om bezoekers van buiten te trekken, zegt directeur Barbara Risselada van Marketing Groningen. Maar voor de komende jaren is het de kunst te laten zien dat er ook rondom ‘Pronkjewail’ Groningen nog een rijke ‘Golden Raand’ valt te ontdekken.

De sleutel ligt volgens Risselada echter niet alleen in reclame maken, of zoals Wulfse zegt: ,,Dat ‘snakken’ dat we hier zo slecht kunnen.’’ Naast het Groninger Museum zijn nieuwe trekkers nodig. ,,Wat mij betreft mogen er nog wel wat ‘reasons to visit’ bijkomen.’’

Minder bedden, minder overnachtingen: lager op de lijstjes

En niet alleen attracties zijn welkom, ook meer bedden zouden volgens Risselada helpen. Dat laatste speelt Groningen ook parten in die ranglijstjes: minder bedden betekent ook minder overnachtingen en dus een plekje in de achterhoede. ,,Het zit hem niet alleen in de kwaliteit van het ‘merk’ Groningen maar ook in de kwantiteit.’’

Om dat op te vijzelen kunnen ondernemers in de sector voortaan aankloppen bij een ‘vrijetijdsmakelaar’. Die helpt hen met het ontwikkelen van nieuwe Groningse producten en arrangementen. Verder stort het Routebureau Groningen zich naast het beheer en verbetering van fiets- en wandelroutes ook op de recreatievaart. Een speciaal servicebureau helpt plezierschippers door de provincie te navigeren.

Nieuwe opleiding levert nieuwe ‘handjes’ met gevoel voor gastvrijheid

Maar de allerbeste promotie blijft toch een gastvrij welkom. In september start de eerste lichting van vijftien studenten met de driejarige praktijkopleiding ‘Allround Hospitality’. De komende jaren stroomt ieder halfjaar een volgende lichting van 25 tot 30 leerlingen in.

Verse krachten met verstand van gastvrijheid zijn hard nodig in de verblijfssector, zegt Mireille Galama, programmamanager bij Gateway to Hospitality, waarin het Noorderpoortcollege de krachten heeft gebundeld 36 partners in Groningen en de kop van Drenthe: van het gloednieuwe Westcord Hotel in Stad tot de Bonte Wever in Assen.

‘Lockdown stuwt tekort aan koks, kelners en bedrijfsleiders’

,,Vóór corona was er al krapte op de arbeidsmarkt’’, zegt Galama. Maar dat is nog versterkt doordat horecapersoneel tijdens de lockdown zijn heil in andere branches heeft gezocht. Nu de deuren weer open zijn, gaat de sector onherroepelijk weer groeien en trekt de vraag aan. ,,Vooral aan koks, kelners en (assistent-)bedrijfsleiders is nu een groot tekort.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu