Haven Lauwersoog krijgt tweede ontsluitingsweg als dijk tot Westpolder wordt versterkt

De haven van Lauwersoog krijgt een tweede ontsluitingsweg. Die moet de verkeersveiligheid vergroten.

De nieuwe dijk van de Eemshaven naar Delfzijl werd in 2019 opgeleverd. Er werd vijf jaar aan gewerkt.

De nieuwe dijk van de Eemshaven naar Delfzijl werd in 2019 opgeleverd. Er werd vijf jaar aan gewerkt. Foto: Archief Jan Zeeman

De weg komt bij de rotonde in de N361 ter hoogte van de Kust- en Strandweg. De weg is nodig omdat bij calamiteiten hulpdiensten zo makkelijker de haven kunnen bereiken.

Het is de bedoeling dat ook vrachtauto’s die op het haventerrein moeten zijn, er gebruik van maken. Dan hoeven ze niet meer de ontsluitingsweg bij visrestaurant Schierzicht te nemen, waar veel personenauto’s en toeristen langskomen. Verder wil de NAM graag een nieuwe weg, omdat ze een gasontvangstation in de haven heeft. Wellicht komt er ook nog een waterstoftankstation.

Dijkversterking over 9 kilometer

De weg wordt aangelegd als de 9 kilometer lange zeedijk tussen Lauwersoog en de Westpolder wordt versterkt en verhoogd. Eerder al werd de 12 kilometer lange dijk tussen de Eemshaven en Delfzijl aangepakt en werd de dijk aan de Friese kant verhoogd.

Tussen Lauwersoog en de Westpolder wordt de dijk tussen de 60 en 100 centimeter hoger en wordt aan de binnenkant het oude asfalt vervangen door nieuw. Ook komt er een fietspad. De versterking kost ongeveer 100 miljoen euro en begint in 2023.

Klimaatverandering

De versterkingen maken deel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), de grootste dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken. Door klimaatverandering stijgt de zeespiegel en moeten hogere en steviger dijken het vasteland beschermen tegen overstromingen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu