Het beeld van Groningen: Het Gouden Anker

Karel van Duinen, alias Tattoo Karel, in opperste concentratie. Foto: Archief Persfotobureau D. van der Veen

Persfotobureau D. van der Veen fotografeerde in de jaren zestig en zeventig kleine en grote gebeurtenissen in de stad en provincie Groningen. In deze rubriek staat wekelijks een beeld uit de collectie van ruim 500.000 negatieven centraal. Vandaag: tattoeages.

Het indringende zoemende geluid van de tattoomachine vult de zolderkamer boven café Het Gouden Anker aan de Solwerderstraat. Appingedam, zomer 1975. Door de dakkapel valt daglicht op het bovenlijf van een man die duidelijk niet voor de eerste keer inkt in zijn huid krijgt geïnjecteerd. Uiterlijk onbewogen kijkt hij voor zich uit, terwijl Karel van Duinen (1946−2017) in opperste concentratie een afbeelding op zijn borst graveert. ‘Tattoo Karel’ is net uit Australië geremigreerd, waar hij het vak heeft geleerd. Terwijl de eerste professionele tatoeëerder in het Noorden boven de kroeg pioniert, merkt hij dat de tattoo zich langzaam maar zeker ontdoet van een imago dat wordt geassocieerd met hoeren, zeelui en penoze. Creatieve ontwerpen verdringen ankers, scheepjes en de zeemeermin. Er komt vraag naar meer kleur en een ruimer assortiment. Karel verplaatst zijn werkzaamheden begin jaren tachtig naar de Groninger binnenstad. In de decennia die volgen, maakt hij mee hoe de tattoomarkt volkomen explodeert. ‘Elegante littekens’ aangebracht in rommelige kamertjes ontwikkelen zich tot ‘kunstzinnige vormen van zelfexpressie’ gezet in modern uitgeruste ateliers.

Deze rubriek is een samenwerking met de Groninger Archieven. Meedoen met Het Beeld van Groningen? Kijk op www.groningerarchieven.nl. Reageren? beeldvangroningen@groningerarchieven.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Het beeld van Groningen
menu