Het geheim | Het beeld van Groningen

Henk van Os (rechts, het portret vasthoudend) en Bert Treffers (knielend voor het portret) van de tentoonstelling 'Het geheim'. Foto: Persfotobureau D. van der Veen/Collectie Groninger Archieven
Als mevrouw Isaij-Adelsberger in Amsterdam plotseling de naam Von Stuck in de krant leest, moet ze daar wat mee. Op 16 november 1972 is ze onderweg naar Groningen met onder haar arm een portret dat Franz von Stuck in 1919 van haar schilderde toen zij 22 jaar oud was.
Het Groninger Museum heeft op dat moment een tentoonstelling met kunstwerken van Duitse schilders, getiteld Het Geheim . Het portret is een van de weinige dingen die Isaij-Adelsberger in 1933 op haar vlucht van München naar Nederland kon meenemen.
Ze herinnert zich een ontzaglijk grote hoed, die Von Stuck tijdens het schilderen droeg om haar gezicht te observeren. Ze weet ook dat hij uitsluitend brunettes schilderde: ,,Blonde vrouwen wilde hij, al werd hem nog zo veel geboden, niet schilderen.’’
Het is een mysterie voor de samenstellers van Het Geheim − Henk van Os (rechts, het portret vasthoudend) en Bert Treffers (knielend voor het portret) − waarom Von Stuck geen blondines schilderde. Kijken naar kunst kun je dan wel leren, maar sommige dingen blijven zelfs voor het geoefende oog van kunsthistorici een geheim.
Deze rubriek is een samenwerking met de Groninger Archieven. Meedoen met Het beeld van Groningen? Kijk op www.groningerarchieven.nl. Reageren? beeldvangroningen@groningerarchieven.nl