'Het klinkt een beetje viezig, maar dat is het niet.' In de haven van Delfzijl gaan ze bouwen op bagger

Groningen Seaports heeft meer dan een miljoen kuub grond nodig om kavels bouwrijp te maken. Waterschap Noorderzijlvest baggert jaarlijks grote hoeveelheden slib uit sloten en kanalen en moet dat ergens kwijt. Ze slaan de handen ineen om CO2-uitstoot én belastinggeld te besparen.

De rijperij waar Groningen Seaports baggerslib laat indrogen tot klei, om er bouwkavels mee op te hogen.

De rijperij waar Groningen Seaports baggerslib laat indrogen tot klei, om er bouwkavels mee op te hogen. Foto: Duncan Wijting

De havenbeheerder van Delfzijl en de Eemshaven krijgt de komende twee tot drie jaar baggerslib van Noorderzijlvest. Het gaat om bagger uit ‘stedelijke wateren’, opgegraven uit vijvers en kanalen in de bebouwde kom, en om riooloverstortbagger. Die grond is wat meer vervuild dan ‘landelijke’ bagger en daardoor lastig te verwerken.

Dit artikel is alleen te lezen voor onze abonnees.

Kies voor een van de onderstaande abonnementen om direct verder te lezen.
PREMIUM heb je al voor maar € 1,50 per week!

Abonnement

PREMIUM -50%

Alle online artikelen lezen
€ 3,00€ 1,50
per week

Upgrade (optioneel)

Digitale krant
  • Ma t/m za de krant online lezen
+ € 1,00
per week
Digitale krant + Weekend
  • Ma t/m za de krant online lezen
  • Zaterdag de weekendkrant op papier
+ € 2,00
per week
Geen extra's