Hoezo hoorcolleges kunnen best online blijven? Rechtendocenten Rijksuniversiteit Groningen vechten tegen beeld van knikkebollende studenten

Honderden studenten die knikkebollend in een stampvolle collegezaal langzaam in slaap sukkelen? Docenten en hoogleraren van de RUG-rechtenfaculteit zetten grote vraagtekens bij dit beeld dat rector Cisca Wijmenga van het gemiddelde hoorcollege oproept.

Een stampvol hoorcollege zit er voorlopig nog niet in.

Een stampvol hoorcollege zit er voorlopig nog niet in. Foto Jan Willem van Vliet.

Ze omschreef onlangs hoorcolleges als ‘een vrij passieve manier van onderwijs’. Dat kon ook na corona best online. Niet dus, zo vinden de docenten die in een open brief voor het behoud van het hoorcollege pleitten. En deze lijkt resultaat te hebben. ,,Alle faculteiten kregen onlangs een brief van het bestuur over wat we volgend jaar met onderwijs gaan doen’’, zegt decaan Wilbert Kolkman. ,,En de faculteiten zijn in de lead.’’ Kortom: dat maken ze zelf wel uit.

‘Helemaal terug naar zoals het eerst was, zal het ook niet worden’

Kolkman vermoedt dat ‘nagenoeg de hele rechtenfaculteit’ voor het behoud van het hoorcollege is. ,,Kijk, helemaal terug naar zoals het eerst was, zal het ook niet worden. Daarin geef ik de rector helemaal gelijk. We moeten ook iets met wat we het afgelopen jaar aan ervaring met het online onderwijs hebben opgedaan. Maar er moet ook plaats blijven voor hoorcolleges.’’

Hij gaf zelf colleges voor een overbevolkte bioscoopzaal die in Pathé was afgehuurd. ,,En er was een livestream met een andere zaal. In totaal bijna achthonderd studenten. Dan is het een illusie te denken dat je daar zomaar de stekker uithaalt. Ga die mensen maar eens opsplitsen in groepjes van 25. Welke factor laat je dan op het docentenkorps los?’’

Bovendien is een hoorcollege in zijn ogen verre van passief. ,,Een docent die gewoon een hoofdstuk voorleest, is er niet meer bij. Studenten pikken dat ook niet. Bovendien is het vooral aan het begin van de studie buitengewoon nuttig en ook noodzakelijk dat je een expert hoort die een rode draad voor je schetst. Dat haal je echt niet zelf uit je boek.’’

‘Een goed hoorcollege is ook een stuk theater’

Hoogleraar Arbeidsrecht Saskia Peters, die net als tientallen anderen haar naam onder de open brief zette, benadrukt dit. ,,Studenten hebben een grote routekaart nodig. Daar is een hoorcollege bij uitstek voor geschikt. Het geeft ze structuur, inzicht, overzicht en leert ze ook denken in het systeem. Je kunt er als docent ook de actualiteit en je eigen ervaringen in verwerken en zo de studenten enthousiasmeren. Die dynamiek in de zaal mis je nu volledig. Je kunt met een goede spanningsopbouw en je stem een zaal muisstil krijgen. Een goed hoorcollege is ook een stuk theater.’’

Een woordvoerder van de RUG bevestigt dat de faculteitsbesturen zelf over de invulling van het onderwijs gaan. ‘Het streven voor het komende academisch jaar is om in het belang van al onze studenten, binnen de geldende maatregelen, weer zoveel mogelijk fysiek onderwijs te geven. Ze moeten daarom aanwezig zijn op locatie in Groningen of Leeuwarden. Zo wordt studievertraging voorkomen. Er is echter nog steeds een reële kans dat de corona-situatie in het eerste semester fysiek onderwijs nog niet volledig mogelijk maakt. Naar verwachting zijn door de covid-regelgeving grootschalige fysieke hoorcolleges niet -of maar deels- mogelijk en is het aannemelijk dat het onderwijs voor grotere groepen nog steeds online zal plaatsvinden.’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Onderzoek / Wetenschap
menu