Huizenbezitters vaak totaal niet voorbereid op een crisis: hoe kun je nu nog de schade beperken?

. ANP

Een meerderheid van de huizenbezitters kijkt pas naar de hypotheek en woningverzekeringen als er iets ingrijpend verandert, zoals nu voor veel mensen in de coronacrisis. Ook weet een groot deel van de consumenten niet dat hypotheekadviseurs volgens de wet verplicht zijn hun klanten over belangrijke zaken te informeren. Wat kunnen mensen die in de penarie dreigen te komen nu nog doen?

Dat er weinig rekening wordt gehouden met mogelijk onheil, blijkt uit enquêtes van de website Advieskeuze.nl, die de afgelopen weken 1800 consumenten heeft gevraagd naar hun houding ten aanzien van hypotheekrisico’s.

Als er zaken aangepast dienen te worden, dan geeft 70 procent er de voorkeur aan om zelf contact op te nemen met zijn of haar financieel adviseur. Terwijl financieel adviseurs, banken en verzekeraars juist al proactief hun klanten zouden moeten waarschuwen, zegt Christian Bouter, medeoprichter van Advieskeuze.nl: ,,Het is van cruciaal belang dat consumenten hun financiële zaken op orde hebben voordat er iets ergs gebeurt. Huizenbezitters zijn vaak te laat met voorsorteren op crises als deze.”

Tandarts

Nieuws

menu