Jonge artiest uit Groningen maakt de matchdayposters van Ajax: 'Ik loop al dagen stralend rond'

Mart met zijn eerste illustratie voor Ajax; de matchdaypost voor Ajax – Liverpool. Foto: Sikkom

Groningen barst van het talent. Van topvoetballers tot de dansers van Club Guy en Roni. En wat te denken van de muzikanten bij NNO? Maar niet ieder talent is heel bekend, zoals Mart Biemans. De jonge Stadjer timmert wel heel hard aan de weg in de design- en kunstwereld. Zo hard, dat voetbalclub Ajax bij hem terecht is gekomen.

Mart Biemans (28) is al sinds zijn veertiende bezig met ontwerpen. Dat legt hem geen windeieren. Sterker: in zijn puberteit werkt hij vanuit zijn ouderlijk huis in Denekamp al voor grote en wereldwijde bedrijven. Ze weten hem te vinden via het online platform Behance , waar freelancers middels een portfolio hun kunsten vertonen aan mogelijke opdrachtgevers. ,,Op mijn zestiende ontwierp ik een blikje voor Pepsi met Messi als onderwerp. Mijn ontwerp is hem uiteindelijk niet geworden, omdat in de briefing niet was gemeld dat ik maar drie kleuren mocht gebruiken. Maar ik hoorde van de organisatie dat Messi mijn ontwerp had gezien en erg mooi vond. Te gek, toch?”

‘Mezelf ontdekken in Groningen’

Omdat ontwerpen hem goed bevalt, besluit Mart op zijn zestiende daarmee verder te gaan. ,,Ik had de havo afgerond en wilde eigenlijk naar de grote stad vertrekken, maar ik was daar nog iets te jong voor. Daarom ben ik toen eerst naar het Saxion in Enschede gegaan, waar ik twee jaar media, informatie & communicatie heb gestudeerd.” Op zijn achttiende besluit Mart alsnog dat de tijd rijp is om naar Stad te verkassen. Hij schrijft zich in bij Academie Minerva waar hij de studie Grafische Vormgeving gaat volgen en verhuist naar Groningen. ,,Ik wilde mezelf echt ontdekken in Groningen.”

Dat ontdekken gaat erg goed. Zo goed zelfs dat Mart een fijn bestaan opbouwt in Groningen met een grote vriendengroep. Ook zakelijk gezien gaat het hem voor de wind. De jonge Groninger krijgt ontwerpopdrachten uit de hele wereld. Het gaat zo goed, dat Mart de studiemotivatie verliest. ,,Ik haalde mijn studiepunten niet, omdat ik steeds drukker was met freelancen. Met name voor artiesten als Wiz Khalifa, Mac Miller, Sander van Doorn, ARTY, One Republic, MOTi, Paris Blohm, Ray Dalton. De map met opdrachten stroomde voller en voller. Daarom heb ik na twee jaar de keuze gemaakt om daar vol voor te gaan.”

Hardrock Café en Tiger Beer

Die keuze pakt goed uit. Grote partijen als het Hardrock Café en Tiger Beer in Azië kloppen bij hem aan. ,,Mijn ontwerp voor dat biermerk was overal te zien in Azië. Restaurants, cafés en bushokjes hingen er vol mee. Het werd zelfs geprojecteerd op een aantal enorm grote gebouwen.”

Veel opdrachten komen nog steeds binnen via Behance. Dat werkt perfect voor Mart, omdat hij op die manier in zijn geliefde Groningen kan blijven wonen. ,,Veel Nederlandse top-ontwerpers wonen in Amsterdam, dichter bij het vuur. Maar ik heb hier alles: vrienden, een fijne stad en de opdrachten komen binnen via internet. Er is geen enkele noodzaak om deze fijne plek te verlaten. Sterker: ik denk dat ik hier gelukkiger ben dan in Amsterdam en dat zie je terug in mijn werk.”

Ajax

Dat Mart niet naar de Randstad hoeft om grote opdrachten binnen te halen, bleek recentelijk maar weer toen de Groninger Ajax binnenhaalde als opdrachtgever. Beter gesteld: de Amsterdamse topclub heeft Mart als freelancer binnengehengeld. Voor dit seizoen maakt de Stadjer zo’n tien tot vijftien illustraties voor de matchdayposts. ,,Dat zijn de postst die Ajax op wedsrijddagen deelt op alle socials. Met daarin de tijd van de wedstrijd, op welke kanalen die wordt uitgezonden en nog wat andere informatie. Voor de belangrijkste wedstrijden dit seizoen maak ik het ontwerp.”

Het eerste ontwerp van Mart zijn hand is gisteren in aanloop naar de Champions League-wedstrijd tegen Liverpool online geknald op Facebook in Instagram. Dat zijn met respectievelijk 3,2 en 5,3 miljoen volgers enorme podia. ,,Het was echt te gek, op Instagram heeft ‘ie bijvoorbeeld al 105.000 likes geoogst.” Ook op Facebook doet de post het met 15.000 likes en honderden shares erg goed. Minstens zo belangrijk: de reacties zijn lovend. Zo zegt Karim onder de post op Insta: Even een shoutout naar degene die dit heb gemaakt.

‘Eindelijk is mijn werk echt zichtbaar’

Ook in Stad krijgt Mart veel meer reacties dan normaal op zijn werk. ,,Normaal is het niet heel zichtbaar wat ik doe. Velen hebben niet in de gaten voor welke grote opdrachtgevers ik werk. Met Ajax is dat compleet anders. Veel vrienden van me zijn fan van de club, hun ogen beginnen direct te glinsteren van deze opdracht, waardoor ik zelf ook al dagen aan het stralen ben. Ajax spreekt toch enorm tot de verbeelding.”

De Amsterdamse club is overigens op een bijzondere wijze bij Mart terechtgekomen. ,,De artistieke directeur vertelde me dat ze de matchdayposts naar een hoger niveau wilde tillen. Hij kende mij nog niet, maar tijdens een brainstorm heeft een van zijn collega’s mij voorgedragen. Die volgde mij al langer en dacht dat mijn werk goed zou passen bij Ajax. Vervolgens werd ik benaderd via e-mail. Ik heb overigens geen idee wie dat is geweest, maar zo is het tot stand gekomen.”

FC Groningen dan?

Behalve de geldelijke beloning hoopt Mart ook een keer op een uitnodiging om een wedstrijd mee te maken zodra dat weer kan.,,Ik ben geen keiharde Ajax-fan, meer een voetballiefhebber in het algemeen. Maar het lijkt me heel vet om die beleving een keer mee te maken.”

En FC Groningen, de lokale voetbaltrots van zijn geliefde stad? ,,Ik heb nog niks gehoord van de FC. Maar ze weten me nu te vinden, hahah.”

Meer zien van Mart? Je vindt zijn werk op zijn site , Behance , Instagram of Facebook .

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu