Oplichter doet zich voor als bioscoop Smoky in Stadskanaal en bestookt klanten met deze truc. Eigenaar Koos: 'Gewoon een soort nep-account. Klik er niet op'

Koos Abeln van Smoky aan het einde van de coronatijd

Koos Abeln van Smoky aan het einde van de coronatijd Foto: Harry Tielman/archief

Koos Abeln is geschrokken van een oplichter die doet alsof hij van zijn bioscoop Smoky is. Het familiebedrijf in Stadskanaal kreeg maandag ‘al wel twintig berichtjes’ van mensen die waren benaderd om creditcardgegevens achter te laten.

De mensen zouden een kaartje hebben gewonnen in een wekelijks verloting van de servicebioscoop. Sinds jaar en dag houdt Smoky een win-actie waarbij volgers op Facebook en Instagram een kaartje kunnen winnen. Dat kaartje mogen ze ophalen bij de bioscoop.

Een oplichter maakt misbruik van die actie door te doen alsof hij van de bioscoop is. ,,Sinds maandagmorgen half 11 krijg ik berichtjes van mensen van ‘hé, wat is dit’?’’, zegt Abeln. ,,Zij worden via een soort nep-account benaderd dat ze gratis kaartjes wonnen.’’

Daarbij hebben ze de huisstijl van de bioscoop overgenomen. Het lijkt net echt, zegt Abeln. ,,De oplichters vragen je om te registreren en je creditcardgegevens achter te laten.’’ Daar zal de bioscoop echter nooit om vragen, benadrukt de eigenaar. ,,Klik er niet op.’’

Wilde juist positieve jaren

Zodra hij er lucht van kreeg, is hij aan het waarschuwen geslagen. ,,Ik ben gelijk in actie gekomen. Je mag toch hopen dat mensen er geen schade van hebben.’’ Gelukkig zijn veel mensen wel scherp op online oplichting, zegt hij. ,,Maar dit is hartstikke vervelend natuurlijk.’’

Het is bovendien slechte publiciteit, beseft hij. Dat is niet leuk nu de bioscoop net weer opkrabbelt na de zware coronajaren en juist met positieve schwung in mogelijkheden dacht Zoals de bouw van een lift aan de buitenzijde zodat mensen in een rolstoel ook in de servicebioscoop terecht kunnen.

Volgens een woordvoerder van de politie is het geen nieuwe methode van oplichting, maar gebeurt het vaker. Abeln hoopt in ieder geval dat niemand in de val trapt: ,,En als je dat wel deed, bel zo snel mogelijk met je bank.’’