Krediet voor Groningen Airport Eelde raakt op bij GroenLinks: 'Sluiting op termijn niet uitsluiten'

Het krediet voor Groningen Airport Eelde raakt op bij GroenLinks in de Groninger Staten. Als een nieuwe miljoeneninjectie de luchthaven niet binnen twee jaar rendabel krijgt, wil de partij een afbouw- of sluitingsscenario zien.

Groningen Airport Eelde moet binnen afzienbare tijd financieel op orde zijn, vindt GroenLinks in de Groninger Staten: ,,Niet jaar na jaar tijdrekken.''

Groningen Airport Eelde moet binnen afzienbare tijd financieel op orde zijn, vindt GroenLinks in de Groninger Staten: ,,Niet jaar na jaar tijdrekken.'' Foto: Archief Jan Willem van Vliet

Dat stelde GroenLinks-woordvoerder Henri Meendering woensdag. De collegepartij stemt nog één keer in met een bijdrage van ruim 2 miljoen extra door de GAE-aandeelhouders voor de komende twee jaren. Maar als de luchthaven daarna nog steeds de eigen broek niet kan ophouden, houdt het op.

Grote zorgen over financiering ‘Eelde’ op termijn

GroenLinks heeft ‘grote zorgen’ over de financiering na 2022. Als de nieuwe duurzame toekomststrategie van GAE, als knooppunt voor onder meer vliegen op waterstof en elektriciteit, niet de omslag brengt die ervan wordt verwacht, gaat er niet nog meer Gronings geld bij als het aan Meendering ligt.

Tenzij de rijksoverheid alsnog in de bres springt, hoeven de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Tynaarlo als overheidsaandeelhouders niet als enigen het vliegveld in de lucht houden. De gemeente Groningen heeft haar aandeel vorig jaar verkocht aan beleggingsfonds FB Oranjewoud maar dat steunt GAE tot nu alleen met een lening van 1 miljoen en wil niet actief investeren.

GroenLinks wil ‘niet jaar na jaar blijven tijdrekken’

,,Na 2023 zou een mogelijke afbouw of sluiting een reëel scenario kunnen zijn als de ontwikkelingen heel erg tegenvallen’’, stelt de GroenLinks-woordvoerder. Vooralsnog geeft zijn partij de nieuwe groene toekomstplannen een kans. Maar Meendering sluit andere opties ,,niet op voorhand uit’’: ,,We kunnen niet jaar na jaar blijven tijdrekken.’’.

Daar zijn de overige partijen nog lang niet aan toe. Zij zien merendeels de regionale luchthaven als onderdeel van de landelijke vervoersinfrastructuur en vinden dat het rijk financiële verantwoordelijkheid moet nemen. Daar werkt de noordelijke lobby ook aan, zegt gedeputeerde Rijzebol. Hij ziet ‘haakjes’ voor nieuwe afspraken met Den Haag.

‘Zonder luchthaven ook geen isotopenfabriek met driehonderd banen’

,,Als we het zouden sluiten krijgen we het nooit meer terug’’, zegt ook VVD-woordvoerder Nico Bakker. Hij wijst net als Rijzebol op het belang van ‘Eelde’ voor de regionale economie. Zonder luchthaven had het Amerikaanse Shine Medical nooit voor Veendam gekozen als locatie voor een nieuwe fabriek voor medische isotopen voor kankerbestrijding. ,,Dat levert de regio driehonderd banen op’’, aldus Bakker.

Het extra geld van de aandeelhouders is vooral bedoeld om dit en volgend jaar betalingsproblemen te voorkomen door het financiële verlies door de coronacrisis. Ook is er 500.000 euro extra nodig door de gestegen kosten voor de lang uitgestelde vervanging van de brandweerkazerne op de luchthaven.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu