Met 1000 kilometer per uur van Groningen naar Amsterdam. De toekomst ziet er heerlijk uit, blijkt op het New Energy Forum in Groningen

Hoe ziet de slimme, duurzame wereld van de toekomst eruit? Welke kansen en valkuilen zijn er? Daarover bogen experts, studenten en anderen zich donderdag op het New Energy Forum in Groningen. ‘Klimaatverandering is niet het enige probleem.’

Diederik Jekel en Joos Ockels bij de opening van het New Energy Forum. Ockels wil dat premier Rutte veel meer werk maakt van de energietransitie. ,,Man, ga toch eens aan het werk, doe wat.''

Diederik Jekel en Joos Ockels bij de opening van het New Energy Forum. Ockels wil dat premier Rutte veel meer werk maakt van de energietransitie. ,,Man, ga toch eens aan het werk, doe wat.'' Foto: Jan Willem van Vliet

,,Er staat de komende vijftien jaar een hoop te gebeuren. Ons klimaat verandert door de uitstoot van broeikasgassen, dus moeten we dingen anders aanpakken’’, opende wetenschapsjournalist Diederik Jekel het forum. Behalve discussies waren er ook demonstraties, onder meer met een door waterstof aangedreven vrachtwagen en een boot.

Jekel ging eerst te rade bij Joos Ockels, weduwe van wijlen Wubbo Ockels, de eerste Nederlandse astronaut. Ze leerde Wubbo destijds kennen op de hbs in Groningen.

De ruimte is doodeng

,,Wubbo was optimistisch. Als je iets wilt doen, moet je aan de gang gaan en niet in je stoel blijven zitten, vond hij. Door zijn ruimtereis was hij sterk verbonden met de aarde. Zo gauw je in de ruimte bent, zit je opgesloten in een grote ton. En terwijl je daarin zit, ben je je heel bewust dat alles om je heen gevaarlijk is. De ruimte is doodeng, daar kun je niet leven. Je bent er alleen maar bezig om te kijken of alle systemen werken. Dat is heel beklemmend. En als je dan naar de aarde kijkt, denk je: potverdorie, daar beneden krijg je alles voor niks! We moeten de aarde koesteren en niet als afvalbak gebruiken.’’

Gaan we de klimaatverandering tegenhouden, wilde Jekel weten ,,Natuurlijk. Alleen de politiek gaat niet mee. Maar op de universiteit hoor je veel goede ideeën. Wie heel angstig is, die moet de volgende keer beter stemmen. Je kunt zo’n Rutte toch niet aanhouden? Wat heeft die de afgelopen tien jaar nu voor het klimaat gedaan? Soms denk je: man doe er nu iets mee, ga eens aan de gang! Ik kan daar soms zo boos over worden.’’

In tien minuten van Groningen naar Amsterdam

Tim Houter van het in 2017 in Delft opgerichte Hardt Hyperloop biedt uitzicht op razendsnel transport door buizen, waarmee veel lucht- en vrachtverkeer en vervuiling straks verdwijnt. Zijn onderneming bouwt bij Meerstad een testcentrum voor het transportsysteem, waarmee in de toekomst mensen met snelheden van 800 tot 1000 kilometer per uur door Europa zoeven. In 10 tot 15 minuten van Groningen naar Amsterdam, in twee uur in Barcelona.

,,In 2050 reizen we met de hyperloop over het continent. Van Amsterdam naar Groningen, Londen of Parijs. In enkele tientallen minuten in plaats van uren. Korte afstandsvluchten zijn overbodig, je vermijdt heel veel uitstoot. We willen een wereld met toekomstbestendig transport. We kunnen zo niet verder. Daarom is er de hyperloop. Die is sneller, groener, beter en slimmer.’’

Geen last van blaadjes of koeien op de rails

Er hangt wel een prijskaartje aan. De aanleg kost zo’n 30 miljoen euro per kilometer. Het traject naar Barcelona vergt een slordige 60 miljard. ,,Maar het systeem is veel betrouwbaarder dan de huidige trein en heeft geen last van blaadjes of koeien op de rails.’’

 

Reinier van den Berg, weerman sinds 1989 en ook bezig met plastic recycling, verliest de moed niet ondanks alle problemen. ,,Ik ben de langst presenterende weerman in Nederland, niemand heeft zoveel depressies aangekondigd. Maar ook niemand heeft zoveel hogedrukgebieden laten zien.’’

Waar halen we straks de grondstoffen vandaan?

Van den Berg vindt dat er niet enkel naar de reductie van CO2 moet worden gekeken. Alleen een integrale aanpak biedt soelaas, denkt hij. ,,Klimaatverandering is niet het enige probleem, het gaat ook om grondstoffen en afval. Als we straks allemaal elektrische auto’s kopen, waar halen we de grondstoffen dan vandaan?’’

,,Tegelijk is er het enorme verlies van biodiversiteit. Een wereld zonder bijtjes is kansloos, een wereld zonder bomen is ten dode opgeschreven. We hebben meer groen nodig, ook vanwege de leefbaarheid in de versteende steden. Daar is het in de zomer 6 tot 7 graden warmer dan op het platteland. Eén boom heeft de capaciteit van tien airco’s.’’

Isolatie van huizen, waarmee energie kan worden bespaard, is volgens hem niet de grootste uitdaging. ,,Hoe hou je in de warmere zomers de huizen koel? Dat is de grote vraag.’’

Weilanden vol zonnepanelen? Haal ze weg!

De weerman ziet overal in ons land zonneakkers en windparken uit de grond schieten. ,,Ik ben absoluut voor zonne- en windenergie. Maar als ik een heel weiland vol met zonnepanelen zie, denk ik: haal ze weg, leg ze toch op de daken. Dit is niet goed voor de biodiversiteit. Op het land kun je ook beter vlas en hennep verbouwen en al die dingen meer die je als bouwmateriaal kunt gebruiken. Dan kom je veel verder.’’

,,De goedkoopste groene waterstof ter wereld komt uit Australië. Dat landt werkt heel hard aan ingeblikte zonne-energie voor de export. Dus wat is slimmer? Hier ons kleine landje vol windmolens zetten of het daar doen in Australië? Waar in de woestijn het hele jaar door kan worden geproduceerd, want de zon schijnt er altijd.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu