Voorvechters van Nedersaksenlijn willen nieuwe provinciebesturen aan hun grote doel 'binden'

Melle Mulder werkt bij zijn 'strijd' voor de spoorlijn nauw samen met zijn dochter Chantal. Foto: Archief/Jan Anninga
,,Aan ons doel beter gezegd, de realisatie van de Nedersaksenlijn’’, zegt stichtingsvoorzitter Melle Mulder. ,,We zoeken de nieuwe provinciebestuurders op en hopen dat ze officieel vastleggen dat ze gezamenlijk optrekken voor de komst van de spoorverbinding. De regio’s aan de andere kant van de grens, de Landkreis Emsland en de Grafschaft Bentheim willen we ook bij dat ‘verbond’ betrekken.’’
Zwart op wit
Mulder benadrukt dat de huidige provinciebesturen zich nu ook al goed inzetten voor de Nedersaksenlijn. ,,Maar met de nieuwe, die er na de verkiezingen van woensdag komen, willen we die inzet zwart op wit vastleggen.’’
Die verkiezingen veroorzaakten in de provincies een politieke aardverschuiving. In alle drie werd de BoerBurgerBeweging (BBB) de grootste partij. ,,Voor ons hebben de verkiezingen duidelijk gemaakt dat veel mensen op veel punten niet tevreden zijn, ook niet waar om het bereikbaarheid en de sociaaleconomische mogelijkheden gaat.’’
Via Ter Apel
En die willen de stichtingsbestuurders verbeteren. De Nedersaksenlijn moet Groningen en Twente met elkaar verbinden. Een deel van het spoortraject ligt er al, maar tussen Stadskanaal en Emmen moet een nieuw traject worden aangelegd. De Stichting Nedersaksenlijn wil dat dit via Ter Apel gaat lopen. Ze werd ook opgericht door Ter Apeler ondernemers.
,,Momenteel loopt, op initiatief van de Tweede Kamer, al een onderzoek naar de haalbaarheid van het nieuwe traject’’, zegt Mulder. ,,Zo wordt gekeken naar de juiste plek voor een station in Ter Apel, ergens nabij het asielcentrum. Maar we hebben het rijk ook gevraagd geld beschikbaar te stellen voor het traject Veendam-Stadskanaal. Daar ligt al een spoor maar dat moet zo worden aangepast dat daar weer treinen over kunnen. Als daar weer vervoer plaatsvindt, stimuleert dat ook de rest van het project, het brengt de hele Nedersaksenlijn dichterbij.’’
Geld van over de grens
Een opsteker voor de stichting is dat ze voor het eerst ook geld van over de grens heeft gekregen. ,,De gemeente Westerwolde en de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel steunen ons al financieel maar nu ook de Grafschaft Bentheim. Die heeft ons 15.000 euro gegeven. Zij heeft groot belang bij de Nedersaksenlijn. Die vergemakkelijkt ook het treinverkeer van inwoners van hun regio.’’
Mulder en zijn medebestuurders hopen dat de verbinding Groningen-Twente in 2030 gereed is. ,,Sociaal-economisch zal een grote regio ervan profiteren.’’