Middelbare scholen weer open. Van Nederlands in pyjamabroek naar wekker om 6.10 uur: 'even wennen'

Leerlingen op muurtjes in de zon, gelach in de aula. Op middelbare scholen in Groningen en Drenthe lijkt alles weer zoals het hoort. Maar de achterstanden die zijn opgelopen zijn nog lang niet weg, waarschuwen docenten.

Op het Dr. Nassau College in Norg is het te krap om alle leerlingen weer tegelijk te verwelkomen, vindt het schoolbestuur.

Op het Dr. Nassau College in Norg is het te krap om alle leerlingen weer tegelijk te verwelkomen, vindt het schoolbestuur. Foto: Harry Tielman

Maandagochtend, bijna tijd voor Nederlands. Op dit tijdstip hing Aron Bouwman (17) uit Zuidhorn de laatste maanden nog in zijn pyjamabroek in bed. Met laptop op schoot om de les te volgen, dat wel, maar alles op zijn gemakje. Vandaag is alles anders – of eigenlijk: zoals het hoort – en zit hij met gekamde haren met klasgenoten (ze zitten in 5 vwo) in de zon, op een muurtje voor het Gomarus College in Groningen.

,,Het is gewoon wennen, zo vroeg de wekker”, zegt Niels Meems (16). Hij komt uit Nieuw-Buinen. ,,Fietsen en dan in de bus. Ben anderhalf uur bezig om hier te komen, dus om 10 over 6 ging het wekkertje al.” Maar goed, de vwo’ers willen niet zeuren. ,,Het is vooral gewoon supergezellig om elkaar weer te zien”, zegt Hannah Kammingha (16) uit Zuidlaren.

Leerlingen op muurtjes in de zon, gelach in de aula, de klassen gevuld. Sinds gisteren zijn de middelbare scholen (een enkele uitzondering daargelaten) voor het eerst sinds het najaar weer helemaal open. Onderling afstand houden hoeven leerlingen niet meer, maar docenten moeten ze wel op anderhalve meter houden. De heropening is in opdracht van onderwijsminister Arie Slob. Op school leer je nu eenmaal beter en de besmettingscijfers laten het ook toe, meent het Outbreak Management Team.

Die online lessen, pfff

Piet Reitsema (bijna 58), docent wiskunde, staat bijna te juichen dat hij zijn leerlingen weer kan zien. ,,Want die online lessen, pfff”, zegt Reitsema. ,,Je behandelt alle stof, maar of het opgepikt wordt, je hebt geen idee. Je ziet ze niet, je hoort ze niet”, zegt de docent, die de stelling van Pythagoras op zijn katheder heeft geschilderd. ,,Als je vraagt of er nog vragen zijn, krijg je bijna nooit wat terug.”

Een paar lessen heeft hij er deze maandag op zitten en hoe anders is het om de leerlingen gewoon weer in de ogen te kunnen kijken, te zien hoe ze reageren. ,,Eentje had een moeilijk weekend gehad. Dat zie je en dan heb je het er over, een op een”, zegt Reitsema. ,,Je ziet het ook als iemand een som niet direct doorheeft. Dan ga je daar op in. Elkaar zien, dat is gewoon heel belangrijk.”

Teamleider Bram Halmingh: ,,Dat geldt voor docenten en leerlingen, maar zeker ook leerlingen onderling. Onderschat het sociale aspect niet.”

Extra werk voor examenleerlingen

Reitsema heeft er geen twijfel over dat er in het coronajaar flinke leerachterstanden zijn opgelopen. Er zal volgend schooljaar extra werk op het bordje van leerlingen komen, met name voor wie in het examenjaar zit. ,,Eigenlijk moeten ze voor elk examenvak een uur extra les krijgen”, zegt Reitsema. ,,Dan heb je het dus over zes, zeven uur extra per week.” Het wordt een puzzel, zegt teamleider Halmingh: ,,Het moet voor leerlingen wel behapbaar blijven.”

Er zullen zeker leerlingen zijn die achterstanden hebben opgelopen, gelooft het vriendengroepje uit 5 vwo. ,,Maar dat is per persoon verschillend”, zegt Niels. ,,Ik weet zeker dat er ook veel leerlingen zijn die juist baat hadden bij de lockdown, omdat je veel meer tijd hebt voor de lesstof zelf. Geen reistijd en amper sociale activiteiten om de lessen heen.”

Op de toonbank bij de conciërges liggen de gratis coronasneltesten hoog opgestapeld. De minister wil dat leerlingen zichzelf twee keer per week testen, om uitbraken te voorkomen. De testen vinden gretig aftrek, zeggen de conciërges. Maar Hannah uit 5 vwo nuanceert dat beeld. ,,Ik ken echt niemand hier die zelftesten afneemt”, zegt ze. Haar groep vrienden ook niet. ,,Ik ken niemand met corona, dus van wie moet ik het krijgen? En als ik klachten heb, ga ik naar de GGD, want dan weet je het zeker.”

,,Bij klachten thuisblijven, dat doen we nog steeds heel goed”, zegt teamleider Halmingh. ,,Je zult hier niet snel iemand horen hoesten en proesten.”

Volgens het ministerie is 95 procent van de middelbare scholen maandag daadwerkelijk weer helemaal open gegaan. Het Dr. Nassau College hoort bij de kleine minderheid. Althans, de locaties in Norg, Gieten en Beilen. Die zijn te krap bemeten om voldoende afstand tot de docenten te garanderen en dus kunnen alle leerlingen nog niet tegelijk komen, oordeelde het schoolbestuur.

Afstand tot docenten onmogelijk

,,Hier moet iedereen dan doorheen. Oordeel zelf”, zegt docent Marijn Scheper (biologie en lichamelijke opvoeding) op de locatie in Norg. Hij wijst op de precies anderhalve beter brede gang, waar het gros van de lokalen aan grenst. ,,Afstand tot de docenten is hier dus nooit mogelijk.”

De beslissing van minister Slob om de boel weer helemaal open te gooien maakte behoorlijk wat los, merkte Richard Gerding, vestigingsmanager in Norg. ,,Zowel onder ouders als docenten was er flinke bezorgdheid”, zegt Gerding. ,,De tendens was: waarom nu open, met nog maar een paar weken voor de vakantie voor de boeg? Dat snapte ik heel goed, helemaal als je weet dat nog maar 10 procent van onze docenten een eerste prik heeft gehad.”

En dus gaat de locatie gewoon op de voet verder die eigenlijk wel prima bevalt: een klas komt om de dag op school, wat inhoudt dat nooit meer dan de helft van de leerlingen aanwezig is. De lessen zijn vooral in de ochtenduren, met ’s middags tijd voor persoonlijke begeleiding en sociale activiteiten. ,,Dat staat hier heel hoog in het vaandel, dat sociale aspect”, zegt docent Scheper.

Het schooljaar is in Norg met een paar dagen verlengd. Het betekent dat leerlingen per saldo zeven dagen fysiek op school missen, gerekend vanaf maandag, rekent Gerding voor. Voor leerlingen die het moeilijk vinden om thuis te leren is er bovendien een lokaal op school ingericht.

,,Het bevalt me zo best goed”, zegt Belle van Brakel (13 jaar, uit 2 vwo). ,,Een combinatie van online en fysieke lessen is best fijn. De school is lekker rustig en ik heb nu veel meer contact met de docenten.” Haar vriendin Ilse Kloosterman (ook 13, uit dezelfde klas) vindt vooral de activiteiten in de middag heel leuk. Ilse: ,,Maar ik denk wel dat het volgend schooljaar weer écht normaal wordt.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Onderwijs
Coronavirus
menu