Minister loopt niet warm voor waterstofplan Eelde (en elektrisch vliegen kost enorm veel energie)

Groningen Airport Eelde is mogelijk de oplossing voor de drukte op Schiphol. Foto: Hilbrand Dijkhuizen Fotografie

De ambitieuze waterstofplannen van Groningen Airport Eelde kunnen voorlopig op weinig enthousiasme rekening bij minister Rob Jetten van Klimaat en Energie.

De minister ontraadt een motie van Caroline van der Plas van BBB die de Eelder waterstofplannen omarmt. Het vliegveld heeft een fors zonnepark en schaft volgend jaar een elektrolyser aan om daarmee waterstof te maken. Het idee is daarmee in de toekomst stroom op te slaan om vervolgens elektrische vliegtuigen op te laden.

Van der Plas vraagt in haar motie erkenning voor de koploperspositie van Eelde en ziet het vliegveld daarmee als wereldwijd innovatiecentrum voor de ontwikkeling van vliegen op stroom en waterstof. Ook vraagt de BBB-voorvrouw in haar motie om onderzoek naar hoeveel een expertisecentrum waterstofvliegen in Eelde gaat kosten, en of de minister wil aangeven waar dat geld gevonden kan worden.

Subsidie aanvragen

Jetten houdt de boot voorlopig af omdat hij het schaarse waterstof eerst wil reserveren voor de zware industrie en zwaar transport zoals de binnenvaart. Hij stelde woensdag dat Eelde maar moet proberen mee te dingen naar een subsidieprogramma. Wel gaat minister Harbers van verkeer zich er nog over buigen.

Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren noemde de plannen voor elektrisch vliegen met behulp van waterstof niet realistisch. ,,Het is een techno-optimistisch praatje. Beseft u wel hoe enorm veel energie er nodig is om kerosine te vervangen door waterstof en elektriciteit?’’


Nieuws

menu