Onderzoek Hanzehogeschool: 35.000 bedrijven verwachten sluiting

Foto: Hanzehogeschool

Bijna 35.000 bedrijven in het midden- en kleinbedrijf verwachten sluiting als gevolg van corona. Dit blijkt uit onderzoek van de Hanzehogeschool.

Het gaat om twee procent van in totaal ongeveer 1.750.000 bedrijven in Nederland, waaronder zzp’ers. ,,We moeten ons niet blind staren op dit getal’’, legt lector marketing en marktgericht ondernemen Karel Jan Alsem uit. ,,Dit komt in onze enquête naar voren. Het percentage is laag, maar het kan om duizenden bedrijven gaan. Wellicht dat het percentage verandert als we de enquête later nog eens houden. ’’

De belangrijkste conclusie uit het onderzoek - onder 1890 ondernemers met maximaal honderd werknemers in Nederland - is desondanks dat zeventig procent de toekomst zonnig tegemoet ziet. Dit geldt niet voor de sectoren cultuur, horeca, recreatie, sport en toerisme die overwegend negatief zijn over de nabije toekomst.

70 procent van ondernemers positief over toekomst

Alsem vermoedt dat de versoepeling van maatregelen er de oorzaak van is dat het percentage positieve ondernemers zo hoog is. ,,De overheid heeft de eerste verbeteringen aangekondigd en ik vermoed dat je dit in het onderzoek terugziet.’’ Dat is niet in elke regio zo. Bedrijven in het westen merken niet dat het beter gaat sinds de versoepelingen van 6 mei. Een aantal geeft aan dat het slechter gaat. ,,Maar in elke regio is ongeveer 70 procent van de ondernemers positief over de toekomst.’’

Bijna de helft van de bedrijven gaf in de enquête aan vooral thuis te werken. Ruim de helft heeft de indeling van het bedrijf aangepast op de 1,5 meter-economie.

Cultuur en horeca niet goed voorbereid op herstart na corona

Alsem vindt het opvallend dat veertig procent van de ondernemers niet of nauwelijks is voorbereid op een herstart- of opening wanneer de coronacrisis voorbij is. Dit gaat vooral op voor de sectoren zakelijke dienstverlening en cultuur, sport, recreatie, horeca en toerisme. Alsem: ,,Daar moeten ondernemers nu echt over gaan nadenken. Hoe ga je met je klanten om? Hoe wil je je profileren? Bedrijven die er al wel mee bezig zijn profileren zich online, lokaal en duurzaam. Toen we nog midden in de crisis zaten, zag je dat er oproepen verschenen lokale ondernemers zoveel mogelijk te steunen.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Coronavirus
menu