Online spieken: zo gaat de Tiktok-handel in CITO-antwoorden. 'Voor €5 krijg je ze. Voeg me toe'

Zo verhandelen Tiktokkers de antwoorden voor de CITO-toetsen

„Ik heb VWO6 Duits en Engels en ik kan bewijs sturen. Voor €5 rijg je zo. Voeg me toe en reageer hierop als je ze wilt hebben!!” Scholieren verhandelen massaal de antwoorden voor hun eindexamentoetsen.

Dat werkt als volgt.

Het Cito (Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling) adviseert een bepaalde datum voor het afnemen van de kijk- en luistertoetsen voor moderne vreemde talen. Maar docenten mogen de toets ook op een ander tijdstip afnemen.

Sommige leerlingen maken daar foto’s van en delen de onderwerpen en antwoorden op sociale media. Zo is op platform TikTok een levendige handel in antwoorden. De fraude zou gelden voor havo en vwo Engels, Frans en Duits. De toetsen tellen mee voor het schoolexamen.

‘Ik heb anders woorden Frans luisteren uitgeschreven voor 15 euro!’

Zo biedt een Tiktokker de vragen en antwoorden van Frans en Duits aan voor 5 euro. Hij claimt zelf dat hij er tien euro voor heeft betaald. Iemand anders (zie video in de header) deelt een schermopname met daarop de antwoorden van de Duits luistertoets voor 6VWO.

Gebruiker ‘vwostudentje’ schrijft in een reactie. „Ik heb anders woorden Frans luisteren uitgeschreven voor 15 euro! Ook inclusief aantekeningen waaraan je ze kan herkennen in het luisterfragment.” Ayoub_172 reageert. „Kan je me accepteren!!”

‘Te gek’

Pauline Gombert, examencoördinator van het Praedinius Gymnasium in Groningen, is boos. ,,Het is te gek dat Cito toestaat dat docenten de toetsen al voor de adviesdatum afnemen’’, zei ze vrijdag in Dagblad van het Noorden .

De handel lijkt te werken. Cito krijgt meldingen van docenten die het opmerkelijk vinden dat leerlingen van wie zij het niet verwachtten, geen enkele fout hebben. Cito stuurde vervolgens alle scholen een mail waarin ze docenten aanraden de toets nooit zonder surveillance te laten maken, altijd alle aantekeningen van leerlingen in beslag te nemen en geen mobieltjes toe te laten. Ook wordt docenten uitgelegd hoe ze kunnen voorkomen dat de antwoorden voor leerlingen zichtbaar worden.

Nieuws

menu