Wie begint er nu een winkel in het online coronatijdperk? Hanneke Post (31) uit Groningen combineert kinderkleding en onverwoestbaar speelgoed in Wijsneus

Ook kinderkleding- en cadeauwinkel Wijsneus in Groningen dreigde te verdwijnen. Ondernemer Hanneke Post van online speelgoedwinkel Koester the Kid neemt de zaak over. ,,Juist kleine winkels maken een stad boeiend, bruisend en interessant.’’

Hanneke Post in Wijsneus, de winkel waar ze jaren als klant kwam en die ze nu heeft overgenomen.

Hanneke Post in Wijsneus, de winkel waar ze jaren als klant kwam en die ze nu heeft overgenomen. Foto: Peter Wassing

Waar begin je aan?, vragen veel mensen aan Hanneke Post als ze horen dat zij Wijsneus aan de Vismarkt heeft overgenomen. Een fysieke winkel beginnen in het coronatijdperk waarin online winkelen een vlucht heeft genomen - is dat niet vragen om problemen?

Hanneke Post (31) uit Groningen weet wel beter. Ze kent Wijsneus al jaren omdat ze er als klant kwam. Het is een winkel die een breed assortiment heeft, vindt ze. En het is ook nog eens een zaak waar de presentatie tot in detail op orde is, waar ze verrast wordt en geïnspireerd raakt.

Ondernemer en inkoper

Dan spreekt ze niet alleen als jonge moeder - ze heeft twee kinderen van 4 en 1 jaar - dan spreekt ze vooral als ondernemer en inkoper. Ze kwam als 17-jarige in Groningen om facility management te studeren en liep stage bij een klein, beginnend tassenmerk in Zuid-Afrika.

Daar maakte ze van dichtbij mee waar een beginnende ondernemer allemaal tegenaan loopt. Spannend, vond ze en toen al wist ze dat ze later voor zichzelf wilde beginnen. Voor de inkoop van het tassenbedrijf moest ze naar Bali, later verkaste het bedrijf wegens succes naar Londen en verhuisde Post mee. Haar stage werd ook haar afstuderen.

,,Inkoop leek me altijd al interessant, eerst vanuit het geromantiseerde idee van nieuwe collecties uitzoeken en de winkels mooi inrichten. Tijdens mijn studie en stage leerde ik dat het ook een analytische baan is, waarbij onderhandelen belangrijk is.’’

Duurzaam speelgoed

Ze werkte na haar studie bij een make up-merk in Rotterdam, daarna als inkoper van horloges bij Brandfield in Groningen. De afgelopen vijf jaar was ze in dienst bij de Vrijbuiter, waar ze onder meer de inkoop van outdoor-kleding voor haar rekening nam.

Onderwijl werd ze moeder én begon in de avonduren voor zichzelf met de online winkel Koester the Kid, gespecialiseerd in duurzaam speelgoed. ,,Ik ben daar zelf in geïnteresseerd en vond dat veel speelgoed, waarbij kinderen zelf moeten bedenken wat ze ermee kunnen doen, moeilijk te krijgen was in Nederland.’’

Alleen weloverwogen aankopen doen

Ze verdiepte zich erin, berichtte erover op Instagram en kreeg steeds meer volgers. Haar broers - ze zijn alle vier houtbewerker, van wie er twee meubels maken op Tasmanië - hebben altijd ideeën. ,,Ik ben anti-weggooi, ik vind het belangrijk hoe speelgoed is gemaakt en door wie én ik wil de prijs ervan begrijpen. Ik ben opgevoed met het idee dat je alleen weloverwogen spullen koopt. Kinderen zijn onze toekomst, vandaar dat ik denk dat onverwoestbaar speelgoed het verschil kan maken.’’

Speelgoed leent zich goed voor online verkoop, zegt ze, omdat het in tegenstelling tot bijvoorbeeld kleding altijd ‘past’ en daardoor niet retour komt. ,,Ik begon gewoon. Door corona was het het juiste moment om een webshop in speelgoed te hebben. Ouders waren op zoek naar speelgoed waar hun kinderen langer dan een kwartier mee speelden.’’

Wijsneus is een begrip in de stad

En toen vernam ze dat de eigenaar van Wijsneus het voor gezien hield. ,,Wijsneus is een begrip in de stad, met duurzame kledingmerken. Mijn online winkel staat en blijft, nu kan ik me daarnaast samen met twee medewerkers focussen op de winkel."

Ze is niet bang dat de fysieke winkels uit het straatbeeld verdwijnen. ,,Online zoek je wat je kent; juist het slenteren en ontdekken in winkels biedt je iets nieuws. Kleine winkels maken een stad boeiend, bruisend en interessant. Mensen zijn óm als ze in zaakjes komen waar de medewerkers weten waar ze het over hebben.’’

Nespresso

Koffiezaak Nespresso - met die George Clooneyposter - aan de Brugstraat sluit 1 augustus z’n deuren en richt zich nog meer op online verkoop. Kledingzaak Klup de Dag uit Leeuwarden opent deze zomer een winkel in de Oosterstraat. Reisbureau Kilroy in de Oude Kijk in ‘t Jatstraat is gesloten; op die plek opent Boekhandel Riemer een dependance met koffiezaak.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu