Op een speed pedelec moet je niet alleen met een helm, maar ook wettelijk beschermd worden, bepleit deze hoogleraar

Steeds meer speedpedelecs op het fietspad. Foto: ANP

Bestuurders van elektrische voertuigen als de speed pedelec moeten wettelijk beter beschermd worden, zegt RUG-hoogleraar Arvin Kolder.

Letselschadespecialist Kolder, die sinds begin dit jaar de leerstoel Personenschade aan de RUG bekleedt, reageert daarmee op de uitkomsten van het recente onderzoek van de European Road Safety Council. Daaruit bleek deze week dat, hoewel het verkeer steeds veiliger wordt, het dodental onder fietsers en voetgangers in Europa bepaald niet daalt. Vooral met elektrische fietsen en de snelle variant daarvan, de speed pedelec, gebeuren steeds meer ongelukken.

‘Wet is niet bij de tijd’

Wettelijk gelden elektrische voertuigen als de speed pedelec, die harder dan 25 kilometer per uur kan, als gemotoriseerd verkeer. Dat heeft juridisch nogal wat gevolgen: als een bestuurder van zo’n snelle elektrische fiets een ongeluk krijgt met een vrachtwagen of auto, worden beide partijen door de wet als gelijkwaardig beschouwd.

En ook bij een ongeluk met een ‘gewone’, ongemotoriseerde fiets, of met een voetganger, krijgt de bestuurder van een snelle elektrische fiets de geleden schade lang niet zo gemakkelijk vergoed als wanneer hij zelf ook zou gelden als ongemotoriseerde, ‘zwakkere’ verkeersdeelnemer.

En dus is er alle reden voor om te kijken of de huidige wettelijke regeling over de verkeersaansprakelijkheid nog wel bij de tijd is, vindt Kolder. ,,Zeker nu er steeds meer nieuwe elektrische voertuigen bij komen, zoals de speed pedelec en de elektrische fiets. Sommige bestuurders ervan dragen een helm, maar ze blijven uitermate kwetsbaar. Elektrische fietsen hebben geen beschermende kooiconstructie, zoals een auto, terwijl ze soms wel 45 kilometer per uur kunnen rijden. Onderzoek laat zien dat de impact van een botsing daardoor vaak groter is en de schade ten gevolge daarvan dus ook.’’

‘Wie kwetsbaarder is , verdient meer bescherming’

Een studente van Kolder, Stefanie Kuit, studeerde in januari bij hem af op dit onderwerp. Zij droeg in haar masterscriptie enkele mogelijke oplossingen aan. Kolder: ,,Je kunt bijvoorbeeld denken aan een hiërarchie in weggebruikers, gebaseerd op de mate van gevaarzetting: vrachtwagens en bussen, die door hun snelheid en massa veel schade aan kunnen richten, zouden zo in de zwaarste categorie vallen en daaronder volgen bestelauto’s, auto’s, motoren en - nu dan ook elektrische - fietsen. Wie kwetsbaarder is, verdient meer bescherming.’’

Ook gaan er stemmen op om af te stappen van het aansprakelijkheidsrecht en over te stappen op een directe verkeersverzekering. Alle bestuurders kunnen zich dan zelf verzekeren. ,,Daarover wordt nu met name door verzekeraars nagedacht’’, zegt Kolder.

Hoverboard en elektrische step

Wat ook aandacht verdient, vindt Kolder, is de positie van nieuwe elektrische vervoersmiddelen als het Hoverboard en de elektrische step. Die zijn in ons land verboden op de openbare weg. ,,En als daar dan een ongeluk mee wordt veroorzaakt buiten het eigen privéterrein, bijvoorbeeld al op het trottoir, dan dekt de verzekeraar van de veroorzaker die schade niet’’, waarschuwt Kolder. ,,Dat weten maar weinig mensen.’’

Een uitgebreid interview met de jonge RUG-hoogleraar Kolder (36) zaterdag op dvhn.nl.

Nieuws

Meest gelezen

menu