Op volle kracht met halve vracht | Het beeld van Groningen

Op 19 augustus 1965 vaart de Gisela door het Verbindingskanaal in Groningen. Het grootste deel van het voorschip ontbreekt. Foto: Persfotobureau D. van der Veen/Collectie Groninger Archieven

Persfotobureau D. van der Veen fotografeerde in de jaren zestig en zeventig kleine en grote gebeurtenissen in de stad en provincie Groningen. In deze rubriek staat wekelijks een beeld uit de collectie van ruim 500.000 negatieven centraal. Vandaag: een halve Gisela.

Snijd je een regenworm doormidden, dan blijft die leven. Niet alleen in de kop, maar ook in de staart zit een zenuwcentrum, dat werkt als een brein. Beide helften zullen verder leven als twee zelfstandige wormen. Tenminste, dat wil het verhaal.

De schipper van motorschip Gisela moet geweten hebben van die wormdeling. Hij past het toe en gokt op de levenslust van de halve worm, dat wil zeggen: zijn halve Gisela. Op 19 augustus 1965 vaart ze op volle kracht met halve vracht door het Verbindingskanaal in Groningen. Het grootste deel van het voorschip ontbreekt. Dit was achtergebleven na een ongeluk op de Rijn, waarbij het 67 meter lange schip uit Düsseldorf doormidden brak.

In tegenstelling tot de regenworm, zit het zenuwcentrum van een schip achteraan. Daar bevindt zich de stuurhut. Ook motor en schroef zijn in het achterschip ondergebracht. Waarom niet de reis vervolgen, zoals een gedeelde worm? Inderdaad stevent de Gisela, zij het zonder voorsteven, af naar een Groninger werf, waar ze een nieuw voorschip krijgt en met 13 meter verlengd wordt.

Deze rubriek is een samenwerking met de Groninger Archieven. Meedoen met Het beeld van Groningen? Kijk op www.groningerarchieven.nl. Reageren? beeldvangroningen@groningerarchieven.nl