Over twee jaar rijdt er een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden

Dankzij met name 8 kilometer dubbelspoor rijdt er vanaf 2020 een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden. Dat kost de overheid 171 miljoen euro.

Dankzij die investering rijden er straks vier treinen per uur (nu twee stoptreinen en één sneltrein) en lopen Arriva en reizigers minder risico op verstoringen. Arriva kan ook langere treinen laten rijden. Hoewel die straks hier en daar harder kunnen rijden, blijft de reistijd vrijwel gelijk.

Overlast door voorbereidingen

De voorbereidingen zijn al sinds eind mei aan de gang, weten met name bewoners van huizen langs de spoorlijn in Hoogkerk. De eerste spoorstremmingen zijn er ook al geweest en dat blijft nog even doorgaan. Tot eind volgend jaar krijgen zowel treinreizigers als weggebruikers daar met regelmaat last van.

Zo is de spoorwegovergang in de Paterswoldseweg in Groningen (bij tabaksfabriek Niemeyer) vanaf volgende week langer dan een jaar dicht voor auto’s. Fietsers hoeven alleen de komende weken om te rijden. Ze kunnen het spoor na een kleine veertien dagen weer oversteken.

Omwonenden, reizigers en (fiets)verkeer tot eind 2019 de klos

Ook voor de Zuiderweg in Hoogkerk (twee weken dicht voor auto- en fietsverkeer) en de Fanerweg in Zuidhorn (tot 4 november afgesloten voor doorgaand autoverkeer, veel langer voor fietsers) gelden omleidingen.

Hart verdubbeling ligt in Hoogkerk

Hoogkerk ligt in het hart van de spoorverdubbeling, waarvoor aannemer BAM onder meer overwegen aanpakt, de historische brug over het Hoendiep moderniseert en het viaduct over de Fanerweg vervangt. Het bedrijf bouwde in het dorp en bij Westpoort uitvalsbases voor de aanvoer van zand en ballast.

Op verzoek bewoners proberen BAM en Prorail de geplande omleidingsroute voor fietsers via de Johan van Zwedenlaan veiliger te maken. ,,We kijken of een route zonder oversteken mogelijk is.’’

Stremmingen

Behalve treinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden (vanaf dinsdag), krijgen ook reizigers naar Delfzijl en Eemshaven vanaf woensdag 17 oktober met een stremming te maken. Station Groningen Noord is wel per spoor bereikbaar maar ongeschikt als eindhalte: treinen kunnen daar niet keren.

De hoofdmoot van de werkzaamheden verplaatst zich volgend jaar naar Friesland en daarna weer terug naar Groningen. Zeker vijf keer – in de zomer (13-23 juli), maar ook al in februari (23-25), maart (2-4), juni (8-11) en in de herfstvakantie van 2019 (23-29 oktober) – rijden er geen treinen tussen de twee steden.

De spoorbeheerder verwacht op tijd uit de laatste juridische geschillen met omwonenden te komen.

 

Nieuws

Meest gelezen

menu