Overname NDC mediagroep door Mediahuis definitief. Koos Boot nieuwe directeur, Pier Baarsma stapt op

Koos Boot, de nieuwe algemeen directeur van NDC mediagroep. Foto: Mediahuis

Koos Boot (60) wordt de nieuwe algemeen directeur van NDC mediagroep, uitgever van onder meer Dagblad van het Noorden. Hij volgt Pier Baarsma op.

De nieuwe topman komt over van Mediahuis. Dit Belgische uitgevershuis is per vandaag de nieuwe eigenaar van NDC. Bij de Nederlandse tak van Mediahuis was hij sinds 2017 cfo (financieel directeur).

Boot groeide op in Drenthe en studeerde in Groningen

Boot heeft ruime ervaring in de drukkerij- en uitgeefwereld. Opgeleid tot registeraccountant bekleedde hij financiële topfuncties bij Koninklijke Wegener, Koninklijke Joh. Enschedé, Roto Smeets Group en Telegraaf Media Groep. Bij Hoekstra Krantendruk in Emmeloord was hij commissaris. Ook werkte hij bij zuivelconcern FrieslandCampina en groente- en fruitafzetorganisatie The Greenery. Boot groeide op in Drenthe en studeerde in Groningen.

Eerder dit jaar voerde Boot op de advertentieafdeling van Mediahuis Nederland een forse banenreductie door. Hij wil vooreerst niet toelichten met welke opdracht en doelen hij het roer in Leeuwarden en Groningen overneemt. In de tweekoppige directie zit verder algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk.

NDC mediagroep maakte sinds 2010 meer dan tien directiewisselingen en legio reorganisaties mee. Het aantal fte’s daalde in deze periode van circa 850 naar circa 550.

Koerswijziging

Halverwege het decennium verlegde toenmalige algemeen directeur Dina Boonstra de koers. De traditionele bladenuitgeverij genereerde te weinig inkomsten uit abonnementen en advertenties en werd omgebouwd tot media-marketingbedrijf. De aankoop van onder meer Boom Uitgevers Nieuwsmedia, Trendship, communicatiegroep CMCG en video-productiebedrijf Pro-Time volgde.

De koerswijziging bracht niet de gehoopte financiële verbetering. De afgelopen drie jaar boekte het bedrijf miljoenenverliezen; en vorig jaar sloeg het eigen vermogen om naar 9,6 miljoen negatief.

De nieuwe eigenaar afficheert zich als een partij die vol inzet op onafhankelijke journalistiek en online ontwikkeling. Mediahuis heeft onder meer De Telegraaf , NRC Handelsblad en het Belgische De Standaard onder haar hoede.

Succesvol en financieel gezond

Gert Ysebaert, topman van Mediahuis Groep, laat aantekenen dat hij de ambitie heeft om NDC op korte termijn succesvol en financieel gezond te maken. ,,De digitale versnelling en de synergievoordelen die Mediahuis als groep kan bieden, zijn hierbij van groot belang.’’

De huidige aandeelhouders FB Oranjewoud (87 procent) en Je Maintiendrai Fonds (13 procent) hebben bij de verkoop twee commissarissen bedongen. Voor FBO wordt dat Jorrit Volkers, voor JM Bernadette Wakkerman. De ondernemingsraad heeft tevergeefs geijverd voor een werknemerscommissaris.

Pier Baarsma was sinds de zomer van 2018 algemeen directeur. Hij stelt: ,,Bij een verandering van eigenaar hoort een nieuw gezicht. Daarom stap ik op. Mediahuis zal eigen accenten willen leggen, maar met een luisterend oor voor onze kennis van de noordelijke samenleving. Dat stelt mij ook gerust.’’

Nieuws

Meest gelezen

menu