Passagiers weigeren voucher en eisen geld van geannuleerde vlucht terug: 'Anders slepen we ze allemaal voor de rechter!'

Toeristen in de zon op een terras in de badplaats Petra op het Griekse eiland Lesbos. Foto: ANP

Vliegtuigmaatschappijen moeten passagiers hun geld teruggeven als die geen gebruik willen maken van de vouchers die maatschappijen momenteel bij wijze van uitzondering mogen uitgeven ter compensatie van een geannuleerde vlucht. Dat vindt claimorganisatie Aviclaim, die namens honderd gedupeerde reizigers de maatschappijen sommeert hen zo snel mogelijk geld terug te geven. ,,Doen ze dat niet, dan slepen we ze allemaal voor de rechter. En dat gaan we winnen ook”, zegt oprichter Remco Kuilman.

Passagiers hebben volgens de Europese wet recht op een vervangende vlucht of terugbetaling van de ticketprijs binnen zeven dagen als hun vlucht wordt geannuleerd. Maar omdat het vliegverkeer door de coronacrisis vrijwel is stilgevallen, dreigt die verplichting veel luchtvaartmaatschappijen in grote financiële problemen te brengen.

Nieuws

menu