Schipper uit Pekela bezorgd over giftige lading tarwe. Lading bevat hoge waarden fosfine. Gedupeerde schippers willen schadevergoeding

Harm Korvemaker, schipper van de Sempre Spera, is klaar met alles en iedereen. De Pekelder ligt sinds vorige week met zijn schip in de haven van Veghel met een lading graan waarin een dodelijk gehalte van het ongediertebestrijdingsmiddel fosfine zit.

Het vrachtschip Sempre Spera achter hekwerk in de haven van Veghel.

Het vrachtschip Sempre Spera achter hekwerk in de haven van Veghel. Foto: Rias Immink

Op een telefoontje van journalisten zit Korvemaker niet meer te wachten. Hij is onderweg naar zijn advocaat in Hoogeveen om te bespreken wat hem te doen staat, laat zijn partner weten.

‘Het is spannend wat het spul gaat doen’

Sunniva Fluitsma, woordvoerder van de Algemeene Schippers Vereeniging, zegt eveneens kort contact met Korvemaker te hebben gehad. ,,Hij kwam toen net uit het ziekenhuis voor controle. Ze hebben z’n bloed onderzocht, maar volgens mij is daar niets uitgekomen. Ook Tegen mij zei hij ‘er helemaal klaar mee te zijn’.”

Korvemaker liet eerder tegenover het Brabants Dagblad weten dat uit het ziekenhuisonderzoek niks opmerkelijks naar voren is gekomen. Toch maakt hij zich zorgen, zo liet hij optekenen. ,,Ik heb het spul ingeademd. Het probleem is dat je niet weet wat het doet. Zowel op korte als lange termijn blijft dat onzeker. Dat is erg spannend.”

Korvemaker is een van de drie schippers die vorige week een lading tarwe, afkomstig uit Polen, in het ruim van zijn schip liet laden. Al snel bleek in het tarwe een grote hoeveelheid van het ongediertebestrijdingsmiddel fosfine te zitten. ,,De grenswaarde is 0,2 PPM, er ontstaat een levensgevaarlijke situatie bij 0,5 PPM en in het geval van Korvemaker heb ik begrepen, ik houd een slag om de arm, dat er een waarde van liefst 300 PPM in zijn schip is gemeten.”

Fosfine kan organen en hersenen schaden

Fluitsma kan zich voorstellen dat de schippers zich zorgen maken over hun gezondheid. ,,Je loopt na een controle vrolijk het ziekenhuis uit, maar wat gaat er nog gebeuren. Van fosfine is bekend dat het organen en hersenen kan schaden. In 2019 is er een echtpaar bijna door gestorven.”

De Vereeniging heeft na dat geval de politiek en het ministerie ingeschakeld. Ook nu is dat weer het geval. ,,Wij willen dat er altijd gecontroleerd wordt op dergelijke ladingen. Pas als de lading ‘veilig’ is en de schipper een certificaat krijgt, kan hij met de lading op stap. Maar zover zijn Kamer en ministerie nu nog niet.”

Opmerkelijk vindt Fluitsma dat de ‘giftige lading’ per trein vanuit Polen is aangevoerd. ,,Wat daar de reden van is? Meestal komt zo’n lading per zeeschip aan. Dat duurt langer, maar gedurende die reis verdwijnen de hoge fosfinewaarden omdat het afbreekt.”

De drie gedupeerde schippers willen een schadevergoeding vanwege inkomstenderving. Ook willen ze dat de lading veilig wordt gelost.

Korvemaker vaart vooral over de Nederlandse wateren en soms in België. Zijn schip, Sempre Spera , is 47 meter lang, 350 ton zwaar en komt uit 1891. Het zou het oudste schip in Nederland zijn dat nog vaart.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu