Picnic gaat vanaf deze week boodschappen bezorgen in Assen en Groningen: 'We zullen 4000 bestellingen per dag afhandelen'

Thom Groothuis leidt het nieuwe distributiecentrum van Picnic in Heerenveen. ,,Ik ben ook niet zo gemaakt voor elke dag hetzelfde.’’ FOTO JAN LIGTHART

Vanuit het nieuwe distributiecentrum in Heerenveen gaat online supermarkt Picnic deze week boodschappen bezorgen in Assen en Groningen. Thom Groothuis (30) is nog druk bezig het centrum uit te bouwen.

De draaihekken bij de ingang functioneren nog niet, monteurs lopen af en aan. Het nieuwe distributiecentrum van Picnic in Heerenveen draait al wel, maar is nog lang niet af. Wie via de trap richting kantoren loopt, passeert bijvoorbeeld een keuken in aanbouw. Op termijn moet hier worden gekookt voor minstens 300 werknemers.

Of dat eten goed zal zijn? ,,Ik heb ook in het distributiecentrum van Apeldoorn gewerkt’’, vertelt Thom Groothuis. ,,Daar werd echt heel goed gekookt. Gerechten uit Zuid-Afrika, Argentinië, lekkere kippenboutjes, steaks, echt bistrokwaliteit. Dat gaan we hier ook doen. Picnic probeert zo echt iets extra’s te doen voor zijn medewerkers.’’

Groothuis, hij is net dertig, kreeg afgelopen najaar de opdracht om het nieuwe distributiecentrum in Heerenveen op te bouwen. Van daaruit worden straks kleinere bezorghubs in tien grotere plaatsen van het Noorden bevoorraad. Picnic bezorgt al in Leeuwarden en Drachten, de komende week beginnen de elektrische bezorgautootjes ook te rijden in Heerenveen, Groningen en Assen.

Sinds zijn oprichting in 2015 is de onlinesupermarkt alleen maar aan het groeien. Inmiddels werken er meer dan 7000 mensen. De omzetcijfers van vorig jaar zijn nog niet bekendgemaakt, maar Picnic liet eerder weten te streven naar 1 miljard euro. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2020, toen het concern 455 miljoen euro omzet boekte.

Die groei heeft ook een prijs. Picnic maakte nog nooit winst, al was het verlies van 2020 (44,8 miljoen euro) al wel weer minder dan een jaar eerder. In Heerenveen opende het bedrijf dit jaar zijn achtste Nederlandse distributiecentrum. Picnic huurt daarvoor 10.000 vierkante meter van het complex dat computerfabrikant SCI destijds liet bouwen.

Geen dag hetzelfde

,,In oktober ben ik hier begonnen’’, zegt Groothuis. ,,Eerst heel klein en dan bouw je dat langzaam uit. We moesten bedenken hoe we de ruimte gingen inrichten, er moesten koelcellen komen en stellages. Er lopen hier allemaal verschillende mensen rond. Echt leuk en steeds weer anders. Ik ben ook niet zo gemaakt voor elke dag hetzelfde.’’

In andere distributiecentra reiken de stellingen vaak tot aan het plafond, hier kun je overal vanaf de grond bij. ,,Je kunt het wel een beetje vergelijken met een supermarkt’’, legt Groothuis uit. ,,Maar dan heel erg groot.’’ Er zijn meer verschillen. De producten staan bijvoorbeeld niet verleidelijk opgesteld, zoals in een normale supermarkt, waar je alle ketchup in één rek vindt.

,,Dat is hier niet nodig en misschien juist wel onhandig, omdat de orderpicker dan per ongeluk de verkeerde fles zou kunnen pakken. We hebben het zo ingericht dat de zware producten, zoals de colaflessen en de kratten bier, vooraan staan. Die pakken onze mensen als eerste, zodat die niet bovenop de broodjes en de eieren komen te liggen.’’

Te lui voor de supermarkt

Tussen zes rijen schappen, elk wel zo’n 200 meter lang, rijden trolleys met rode bakken. Orderpickers vullen die kratten met de bestellingen. ,,Ik ben vanochtend om zes uur begonnen’’, vertelt Jellie Spinder uit Wergea. In haar hand houdt ze een scanner, waarop ze kan aflezen of ze het juiste product te pakken heeft.

Dat kan bijna niet misgaan, het apparaat meldt automatisch vergissingen. Hoe dat is, zo vroeg boodschappen doen? Spinder grijnst. ,,Ik doe dit voor mensen die zelf te lui zijn om naar de supermarkt te gaan’’, zegt ze. ,,Maar ik vind het leuk om te doen. Vanmiddag om drie uur ben ik weer vrij.’’

Rond vier uur ’s ochtends arriveren de eerste vrachtauto’s. De meeste drukte is ’s ochtends, zegt Groothuis. ,,Op dit moment (het is dinsdagochtend half tien, red.) hebben we hier zo’n veertig mensen aan het werk. We handelen in Heerenveen nu zo’n duizend bestellingen per dag af, dat zullen er straks zo’n vierduizend per dag worden.’’

Picnic betrekt die werknemers bij voorkeur uit de regio. Zelf is Groothuis vanochtend vanuit Kampen komen rijden. En er blijven nieuwe vacatures komen. Groothuis wijst op een groepje nieuwkomers dat een rondleiding krijgt. ,,Voordat je hier aan de slag gaat, mag je eerst rondkijken om te zien of het wel wat voor je is. Fysiek is het natuurlijk redelijk zwaar.’’ Toch kost het Picnic weinig moeite om personeel te werven. ,,Ik denk dat het helpt dat we nieuw zijn.’’

Nieuws

menu