Positieve energie basis van ‘talentenschool’

Leerlingen van de Quintusschool in Glimmen repeteren nog een laatste keer voor ze live optreden voor alle ouders tijdens de afsluitende avond van de Taltentenweek. Foto: Reyer Boxem

De Quintusschool in Glimmen is de eerste ‘kindertalentenfluisteraarschool’ van Nederland: een school waar kinderen bewust leren wat ze energie geeft.

„We helpen kinderen zich bewust te worden van hun talenten”, zegt locatie coördinator Nicolet Bos. „Dat zijn niet per se de dingen die ze goed kunnen, maar de dingen waar ze energie van krijgen.” De school werkt volgens het principe van de Vlaamse talentcoach Luk Dewulf. Hij definieert talent als elke activiteit die moeiteloos gaat en die voldoening oplevert. „Als je weet waar jouw talenten liggen”, zegt Bos, „kun je ze bewust gebruiken om de taken die energie kosten beter aan te kunnen.”

De school werkte al enkele jaren volgens het systeem van Dewulf en besloot vorig jaar de laatste puntjes op de i te zetten. „We hebben met Luk Dewulf samengewerkt om iedereen in het schoolteam volgens de kindertalentenfluisteraar-methode te laten werken. Nu mogen we ons officieel kindertalentenfluisteraarschool noemen.”

Avond verzorgd door leerlingen

Vorige week vierde de school haar nieuwe predikaat met een ‘Talentweek’. Alle kinderen werkten op basis van hun talenten samen om een geheel verzorgde avond voor ouders te organiseren. Compleet met restaurant, escaperoom, liveoptredens, zelfgemaakte kunst en de onthulling van het bordje ‘kindertalentenfluisteraarschool’.

Sylke (11) en Mathilda (11) werkten aan de escaperoom: een ruimte waar ouders werden ‘opgesloten’ en binnen een half uur uit moesten ‘ontsnappen’. „We hebben het lokaal ingericht met aanwijzingen, puzzels en raadsels”, zegt Mathilda. „Ik wilde dat doen omdat een van mijn talenten Creatieve Maker is. Ik vind het leuk om creatief bezig te zijn.” Sylke deed mee, omdat haar talent ‘Mooi Maker’ er ook goed bij paste. „Ik hou ervan alles heel netjes te maken.”

Op zoek naar talent

Hoe de meiden hebben geleerd wat hun talenten zijn? „We hebben elke week een vast talentenuur”, legt Bos uit. „Dan kiezen leerlingen een talentenkaart uit de bak. In de bak liggen zeven van de 39 talenten. Dat zijn de meest praktisch uitvoerbare talenten, zoals Bewuste Beweger. Daar hoort bijvoorbeeld sporten bij.” De kinderen moeten alle talenten uitproberen. Ook is er wekelijks een vrij talentenuur. „Dan mogen ze zelf kiezen wat ze doen.”

De leraren op de Quintusschool zijn getraind om ook de overige 32 talenten aan bod te laten komen. „Sommige talenten zijn niet zo zichtbaar, maar komen wel naar boven als je met kinderen praat”, zegt Bos. „De ‘Stille Helper’ bijvoorbeeld. Dat is iemand die ervan geniet een ander te helpen, maar zelf niet zo nodig in de schijnwerpers hoeft te staan. Dat zul je dus niet zo snel zien, maar zul je moeten zoeken door goed naar een kind te luisteren en door te vragen.”

Volgens Bos helpt de methode om kinderen behalve met een CITO-score ook met meer zelfkennis de wereld in te sturen. „Als je al jong weet waar je energie van krijgt”, zegt ze, „kun je dit later in je leven ook gebruiken om belangrijke keuzes te maken. Zoals het soort werk kiezen dat echt bij je past.”

Nieuws

Meest gelezen

menu