ProRail liet controle op z'n beloop en te veel aan aannemers over, blijkt uit onderzoek naar ontsporing op Hoofdstation in Groningen

Op de plek in Groningen waar vorig jaar een Arriva-trein ontspoorde, was het spoor al jaren niet in orde. Dat blijkt uit onderzoek van ProRail. Die past z’n onderhoudsregime nu aan.

De Arriva-trein Gerrit Krol stond na de ontsporing, op 27 juni 2021 vlak na vertrek van het Hoofdstation in Groningen richting Roodeschool, nog met één deur aan het perron.

De Arriva-trein Gerrit Krol stond na de ontsporing, op 27 juni 2021 vlak na vertrek van het Hoofdstation in Groningen richting Roodeschool, nog met één deur aan het perron. Foto: HH/ ANP/ Meter

Arriva-trein Gerrit Krol ontspoort op de late zondagavond 27 juni 2021 op weg naar Roodeschool. Bij het verlaten van het Hoofdstation in Groningen, als de trein 22 km/uur rijdt, horen machinist en inzittenden een harde klap. De stoptrein van het type Stadler GTW komt aan de westkant van het station na een rit van 30 meter tot stilstand.

Nieuws

menu