Snorfietsen weren uit het centrum van Groningen? Strak plan, vindt de gemeenteraad (ook al sterft het voertuig binnenkort uit)

Hoe handig is het als Groningen nieuwe regels optuigt voor een vervoersmiddel dat in de toekomst niet meer bestaat? Een meerderheid van de gemeenteraad vindt het een goed idee om benzinescooters minder ruimte te geven, de oppositie twijfelt.

Foto:

Foto: Shutterstock

,,Waarom zouden we twee ton tegen een probleem aangooien dat zichzelf al aan het oplossen is?’’ Zo vat SP-raadslid Daan Brandenbarg de bedenkingen van een groot deel van de oppositie samen. Verkeerswethouder Philip Broeksma (GroenLinks) wil 200.000 euro uittrekken om binnen een jaar een aantal fietsroutes te verbieden voor snorfietsen met een verbrandingsmotor.

Minder fijnstof en ongelukken

Het gaat bijvoorbeeld om het Noorderplantsoen en het Jaagpad. Ook delen van de binnenstad waar veel fietsers en voetgangers zijn, moeten snorfietsvrij worden. Zo gaat de uitstoot van fijnstof in de stad omlaag, en vermindert het risico op ongelukken. In andere steden die soortgelijke maatregelen genomen hebben, zoals Den Haag en Amsterdam, neemt het aantal ongevallen op fietspaden af.

Maar de niet-elektrische scooter is überhaupt al bezig uit te sterven; hij mag nog maar verkocht worden tot 2025. ,,De ontwikkeling gaat al volop’’, vindt Detleff Mellies (100% Groningen), die daarom de meerwaarde niet ziet van ‘een paar bordjes’. De VVD en Stadspartij en het CDA denken er net zo over. Ze maken zich bovendien zorgen over de handhaving van de nieuwe regels.

‘Veilige, gezonde binnenstad is het geld best waard’

De coalitie ziet wel brood in Broeksma’s plan, net als de Partij voor de Dieren en Student en Stad. Benni Leemhuis (GroenLinks) wijst erop dat fossiele scooters weliswaar niet meer mogen worden verkocht na 2025, maar nog tot 2035 mogen blijven rondrijden. ,,Als we nu niets doen, accepteren we dus dat er nog tien, vijftien jaar geen stappen worden gezet.’’

Op de fiets adem je twintig keer minder fijnstof in wanneer je het fietspad niet meer met snorfietsen deelt, zegt Tom Rustebiel (D66). ,,Het gaat niet om ‘een paar bordjes’, maar om het veiliger en gezonder maken van de binnenstad’’, vindt Rik van Niejenhuis. ,,Volgens mij is dat best twee ton waard.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu