Groningen ziet zwart, groen, roze en oranje van de supersnelle fietsen: gemeente Groningen broedt op beleid voor Gorillas, Flink en andere bezorgdiensten

De ene fietser-met-gigarugtas brengt je binnen tien minuten een vergeten boodschap, de ander levert restaurantmaaltijden bij je thuis. Handig als je honger hebt, die nieuwe bezorgdiensten, maar wat doen ze met de stad en wat moeten we daarmee?

Het Gorillas-magazijn. Foto: Gorillas DE

Het Gorillas-magazijn. Foto: Gorillas DE

Over die vraag buigt het gemeentebestuur zich de komende tijd. ,,Dit is helemaal nieuw, er bestaat nog geen beleid voor’’, zegt gemeentewoordvoerder Natascha van ‘t Hooft over de boodschappenbezorgers die zich onlangs in de binnenstad vestigden. ,,We hebben geen grond waarop we kunnen zeggen: dit mag wel of niet op een bepaalde plek.’’

Roze tassen, zwarte riders en stoep vol e-bikes

Dus lag eerst Gorillas en vervolgens Flink geen strobreed in de weg om panden in respectievelijk de Oude Ebbingestraat en de Oosterstraat te betrekken. De beide concurrerende bedrijven doen precies hetzelfde: ze bezorgen boodschappen aan huis, tegen lage bezorgtarieven en binnen een minuut of tien. Bezorgers van de eerste herken je aan een roze tas, de riders van de laatste zijn in het zwart.

Groningers maken goed gebruik van de supersnelle boodschappenbezorging, zo zegt een medewerker op het Gorillas-pand in de Ebbingestraat: ,,We doen het hier best goed.’’ Bezorgers krioelen ondertussen af en aan en de stoep staat vol e-bikes. Dat laatste zien de buren van Gorillas met lede ogen aan. Vindt de gemeente dit allemaal zomaar goed?

Nou, niet zomaar - de gemeente is in feite nog aan het nadenken wat ze er precies van vindt. ,,Aan zo’n nieuwe ontwikkeling zitten allerlei verschillende aspecten’’, zegt Van ‘t Hooft. ,,Wat zijn de effecten, dragen ze iets bij? Wat willen we eigenlijk van het aanbod en de bedrijvigheid in de stad?’’

‘Bezorgdienst? Liever niet in de binnenstad’

Vlak voor de zomer publiceerde het college van burgemeester een wethouders een visie die als basis moet dienen voor het gesprek over die vragen. In ‘Ruimte voor Retail’ staat beschreven hoe de binnenstad voor het hele Noorden de place to be moet blijven.

Over bezorgdiensten schrijft het college dat ze ‘niet meer weg te denken’ zijn. Met een kanttekening: ‘Ze dragen niet bij aan beleving, maar vooral aan gemak.’ Voor de binnenstad vinden burgemeester en wethouders juist sfeer en uitstraling van belang. Dus schrijven ze: ‘Bezorgfuncties, internetwinkels of andere bezorg/afhaalconcepten zijn idealiter buiten de compacte kern- en verblijfszone gevestigd, om overlast van fietsers en brommers te voorkomen.’

Nu zijn Gorillas en Flink juist in straten neergestreken die wél tot die verblijfszone behoren. Niet voor niets, want vanuit de binnenstad bedien je een veel groter gebied dan vanaf een afgelegen bedrijventerrein. Ook maaltijdbezorgdienst Thuisbezorgd heeft een pand in het hart van de stad: nabij de Der Aa-kerk is een ‘hub’ met fietsenrekken en zitgelegenheid voor het personeel.

‘Je kunt fietsen bij Gorillas niet gedogen als ze verder overal weggehaald worden’

Moeten die bedrijven straks verhuizen, als de gemeente eenmaal regels heeft gemaakt? Dat kan Van ‘t Hooft nog niet zeggen. ,,De conclusie kan ook zijn dat we bezorgdiensten wel toestaan in het centrum, maar met mate. Uiteindelijk neemt de gemeenteraad een beslissing.’’ Dat doet de raad dit najaar.

Tot vorige week konden Groningers de gemeente input geven over de toekomst van de stad. Dat deed onder meer de Groningen City Club (GCC), de vereniging van ondernemers in het centrum. De ondernemers zien de bezorgdiensten liefst niet in het kernwinkelgebied. ‘Weer dit soort concepten uit straten waar ze ongewenst zijn, vanuit het oogpunt van aantrekkelijkheid en overlast.’

De bezorgdiensten die nu al in de binnenstad zitten, moeten zorgen voor fietsparkeergelegenheid in hun eigen pand, vindt de GCC. ‘Het kan niet zo zijn dat de enorme toestroom aan fietsen en scooters rondom nieuwe concepten zoals Gorillas wordt gedoogd, terwijl elders in de binnenstad fietsen worden verwijderd.’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu