Start bouw iconische brug over de Eems. Eind 2024 is er weer een spoorverbinding tussen Groningen en Leer

Een meesterwerk van ingenieurskunst dat twee regio’s en twee landen met elkaar verbindt. De nieuwe Friesenbrücke over de Eems bij Weener wordt op voorhand al een iconisch bouwwerk genoemd.

Bestuurders uit Duitsland hebben met scheepsgetoeter het startsein gegeven voor de bouw van de Friesenbrücke bij Weener.

Bestuurders uit Duitsland hebben met scheepsgetoeter het startsein gegeven voor de bouw van de Friesenbrücke bij Weener. Foto: Still uit Hallo Niedersachsen (NDR)

Vrijdagmiddag is het startsein gegeven voor het 125 miljoen euro kostende bouwwerk. Een draaibrug, enig in zijn soort in Europa met een lengte van 337 meter, een breedte van 10 meter en een beweegbaar middenstuk van 145 meter.

Bestuurders uit Nedersaksen en Berlijn waren ervoor naar Weener gekomen. René Paas, commissaris van de Koning in Groningen, ontbrak vanwege de aangescherpte coronaregels.

Financiering complex

De toon van de aanwezige bestuurders was vriendelijk en eensgezind, maar de aanloop was dat allerminst. Op 5 december 2015 ramde een schip de spoorbrug. Het duurde uiteindelijk vijf jaar voordat er overeenstemming was over de kosten en het ontwerp van de nieuwe brug.

Vooral de financiering was complex volgens Ronald Pofalla, directielid bij Deutsche Bahn. ,,Iedereen heeft uiteindelijk zijn verantwoordelijkheid genomen en daarvan gaan het verkeer, de mensen en de economie profiteren.” De regering in Berlijn legt met 114,6 miljoen euro het grootste deel op tafel. Nedersaksen draagt 10,6 miljoen euro bij, het dubbele waar in eerste instantie rekening mee werd gehouden.

De miljoeneninvestering vinden alle bestuurders meer dan verantwoord. Steden, regio’s en landen - Duitsland en Nederland - worden weer met elkaar verbonden. Of zoals Matthias Groote van Landkreis Leer het belang van de brug noemt: ,,Je gaat infrastructuur waarderen als deze er niet meer is. Het is een goede dag voor de Eems-Dollard Regio.”

Investering is iedere eurocent waard

Bernd Althusmann (CDU), minister in Nedersaksen, roemde de samenwerking met Groningen. Hij kijkt uit naar de ingebruikname van de Wunderline, de internationale treinverbinding tussen Bremen en Groningen. ,,Nergens in Europa zie je zo’n samenwerking.” Eind 2024 moet de spoorbrug zijn gerealiseerd. Een mammoetopgave die onderweg nog spannende momenten zal opleveren.

Dat eindelijk een start wordt gemaakt, is volgens staatssecretaris Enak Ferlemann (CDU) een goed signaal naar de inwoners, regio en buurland Nederland. ,,We hebben woord gehouden, ondanks pittige discussies en hobbels die we moesten nemen. Maar de investering is iedere eurocent waard.”

Draaibrug fors duurder dan klapburg

Dat de kosten flink zijn opgelopen komt mede doordat er voor een draaibrug is gekozen. Scheepsbouwer Meyer uit Papenburg drong hierop aan omdat het een crime werd om de cruiseschepen zonder problemen de brug te laten passeren. Voordeel van een draaibrug is dat deze in slechts enkele minuten gedraaid kan worden.

Kijk hier naar een korte reportage van het NDR-programma Hallo Niedersachsen over de opening van de Friesenbrücke en het belang van de brug voor de omwonenden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Duitsland
menu