Thuis studeren is soms knap lastig. Waarom blokken op een studieplek in het Forum voor sommigen het beste werkt

Een half uur voordat het Forum opende stond hij er al. „Ik wilde echt een plek”, zegt student International Business Law Nadewa Slagter (20). „Studeren wil thuis gewoon niet lukken.”

Blokkende studenten in Forum Groningen.

Blokkende studenten in Forum Groningen. Foto: Duncan Wijting

Waarom lukt thuis studeren de ene student wel en de andere niet? Want Nadewa Slagter is zeker niet de enige die zijn toevlucht zocht in het pand. Het beperkte aantal plekken in het Forum is volledig bezet. Wie wil studeren en aan het eind van de ochtend naar binnen wil, wordt begroet door een bordje die de teleurstellende boodschap ‘alle studieplekken zijn bezet!’ draagt.

De tentamenperiode begint of is voor sommige studenten al begonnen. De universiteitsbibliotheek (UB) van de Rijksuniversiteit Groningen is echter nog tot 1 juli gesloten vanwege het coronavirus. Studenten die toch uit huis willen leren en later aankwamen in het Forum, mogen plaatsnemen op de tribunetrap. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt, de anderhalve meter afstand wordt er niet aangehouden door de groepjes babbelende vrienden en studiegenoten.

Nadewa is blij dat hij er niet tussen hoeft te zitten, maar een plekje bemachtigde op een van de hogere verdiepingen. Hij beschrijft het haast als een race. ,,Ik wilde eigenlijk in de hoek zitten, maar omdat ik de trap nam was iemand anders eerst. Hij is met de lift gegaan, dat mag eigenlijk niet.”

Sociale controle

Waarom is zo’n studieplek nu zo hard nodig? „Het motiveert om anderen bezig te zien. Dan wil je zelf ook good behaviour laten zien.” Een soort sociale controle. „Thuis ben ik sneller afgeleid. Door de koelkast bijvoorbeeld. Ik ga dan koken. Of op bed zitten, het is dan makkelijk om te gaan Netflixen.”

Dat klinkt heel ontspannen, maar zo ervaart hij het niet. „De reden dat ik zo presteer als ik doe, is omdat ik altijd lekker naar de UB kon.” Het ging goed met zijn studie, hij had plezier, mooie cijfers en liep nominaal. Omdat zijn uitwisseling naar het buitenland niet doorging heeft hij nu echter een jaar vertraging. Tijd die hij opvult met extra cursussen, zoals Frans en hij zoekt werk of een stage in Nederland. „Ik wil mezelf blijven ontwikkelen, het leven is maar kort.”

Federico Ferlito (24), doet er nog een schepje bovenop. De Italiaanse student Artificial Intelligence heeft afgesproken met een vriendin. Federico slaapt, werkt, eet en ontspant in zijn kleine kamer, waardoor alles in elkaar overloopt en van geen van de dingen echt iets komt. En dan is er ook nog de huiskat die aandacht wil. „Het is echt lastig om thuis te studeren. Concentreren is lastig en vermoeiend. Hier kan ik af en toe naar buiten, in de verte kijken. Het helpt met nadenken.”

Woning als 'gevangenis

Maar er is nog een andere reden, kaart Marieke (21) aan. Ze mist de realiteit van het studeren. Alleen op haar kamer heeft de Duitse studente geen referenties dat ze met haar studie bezig is. „Ik zit er de hele dag en ik zie niemand. Ik heb dan ook niet het idee dat ik aan het studeren ben en dat ik iets moet doen.” Weer een andere student noemt zijn woning simpelweg ‘een gevangenis’.

Psycholoog dr. Jacomijn Hofstra herkent de problemen. Zij werkt aan de Hanzehogeschool als senior onderzoeker bij het lectoraat Rehabilitatie en als hoofddocent bij de opleiding Toegepaste Psychologie. Hofstra doet onderzoek binnen het domein Begeleid Leren (het ondersteunen van jongeren met psychische en cognitieve problemen bij het kiezen, verkrijgen en behouden van hun opleidingen) en is momenteel onder andere bezig met het Move aHead-project, een training voor studenten met cognitieve problemen die wordt ontwikkeld en hen helpt met planning, ordening, concentratie en beginnen met studeren.

Toen de crisis begon en studenten noodgedwongen vanuit huis moesten werken, werd vanuit dit project een reeks tips voor studenten opgesteld. Het was niet verwacht dat de uitkomsten van dit project zo breed ingezet zouden worden, maar het komt goed uit dat het er was, beaamt Hofstra. ,,Onze tips sluiten goed aan bij de uitkomsten van een onderzoek van de LSVB waarin werd geconcludeerd dat studenten met een ondersteuningsvraag nu extra belemmeringen ervaren, boven op de belemmeringen waar ze al tegenaan liepen.”

Binding met anderen

Ze herkent de problemen die de studenten uit het Forum benoemen. „De één lukt het prima, terwijl de ander het heel lastig vindt.” Een eenduidig antwoord op de vraag waarom dit zo is, is er niet, want ieder mens is uniek en vaak spelen meerdere factoren, weet ze. Bovendien ervaart niet iedereen problemen: sommige studenten vinden het juist wel fijn om te studeren in eigen tempo en af en toe de online les op pauze te zetten. Omdat ze niet hoeven te reizen, besparen ze tijd.

„Het is ook niet iets wat alleen bij studenten speelt. Ik werk ook volledig thuis, de ene keer ben ik ook sneller afgeleid dan anders. En ook ik mis de binding met mijn collega’s wel.”

Dat sommige studenten nu moeilijk kunnen studeren heeft niets met luiheid te maken, zegt ze. „Een student wil zich ook student voelen. Daar hoort contact bij met andere studenten en docenten. Het is lastig als je ver weg bent van waar je studeert. Je voelt je minder betrokken, het motiveert als je bijvoorbeeld op de Hanze bent, dan heb je de mindset : ‘oké ik ben hier om te leren’ en in mijn geval om te werken.”

Pauzes zijn belangrijk

Studenten zijn vaak ‘klein behuisd’ en doen vanuit hun kamer vaak alles: van leren tot het huishouden en ontspannen. „Ik kan mij voorstellen dat je dan sneller afgeleid bent en dat je op een gegeven moment tegen de muren op vliegt. Thuis structuur aanbrengen is voor de een eenvoudiger dan voor de ander.”

Daarom helpt het voor sommige studenten om een ‘studiemaatje’ te hebben of iemand om zich heen die ook bezig is, al is dat maar met huishoudelijk werk. „Als je samen aan het werk bent, ben je minder geneigd te stoppen. Er is dan een sociale druk om gezamenlijk bezig te zijn. We hebben hier bij studenten goede ervaringen mee.” Dat betekent niet dat studenten acht uur aaneengesloten moeten leren, verzekert Hofstra. ,,Momenteel is het extra belangrijk om pauzes te nemen om geconcentreerd te kunnen blijven werken.”

Na de zomer wordt vanuit het lectoraat Rehabilitatie verder gewerkt aan een nieuw programma om studenten te ondersteunen bij het thuis studeren, ‘S.O.S. Online’. Dat wordt specifiek op poten gezet vanwege de crisis. „In het nieuwe studiejaar zal het onderwijs deels online en deels fysiek plaats gaan vinden”, besluit Hofstra. ,,Voor zowel docenten als studenten is dit nog wennen, zeker voor studenten met psychische en cognitieve problemen.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu