'Trek fietssnelweg richting Leek door naar Drachten, eventueel zelfs Leeuwarden'

Tussen Groningen en Haren ligt al een fietssnelweg. Foto: Archief DvhN

Als de ‘fietssnelweg’ tussen Groningen en Leek er komt, dan moet die worden doorgetrokken naar Drachten en mogelijk zelfs naar Leeuwarden.

Dat zegt VVD Westerkwartier-raadslid Ina van Deventer. „Waarom stoppen in Leek? De originele plannen gaan ook uit van een verbinding tussen Groningen en Drachten. Met zelfs een mogelijke doorsteek naar Leeuwarden.”

Ze constateert dat de fiets steeds belangrijker en sneller wordt. Het doortrekken van de route naar die plaatsen zou daarom een logische keuze zijn: „Het is een uiterst duurzame en kerngezonde vorm van vervoer. Laten we uitgaan van de mogelijkheden, niet van de onmogelijkheden.”

‘Weinig meerwaarde’

Het plan om een fietssnelweg te verwezenlijken ligt al jaren op de plank, zowel bij de provincie als de voormalige gemeente Leek. De wens van die gemeente, en ook van de nieuwe gemeente Westerkwartier, is om de route ten noorden van de A7 via Midwolde, Oostwold, Lettelbert en Hoogkerk te laten lopen.

Dit leverde eind vorig jaar een onoverkomelijk lijkend meningsverschil op, want de provincie wilde het tracé liever langs de zuidkant over de Roderwolderdijk. Dat zou 3,5 miljoen euro goedkoper zijn. Daarnaast zou de route via Oostwold ‘weinig meerwaarde’ hebben, aldus gedeputeerde Fleur Gräper (D66).

Financiën rond krijgen

Inmiddels zijn de besprekingen tussen beide partijen hervat, nu de provinciale verkiezingen achter de rug zijn. Maar, laat wethouder Geertje Dijkstra-Jacobi van de gemeente Westerkwartier weten: „Voordat beslissingen worden genomen, moeten we ervoor zorgen dat we de financiën rond krijgen.”

Over het eventuele doortrekken van de route naar Drachten en Leeuwarden kan ze in dit stadium daarom niets zeggen. Daarbij moeten de buurgemeenten en de provincie Friesland worden betrokken, maar van dergelijke gesprekken zou op dit moment geen sprake zijn.

In gesprek met dorpsbelangen

De noordelijke route kost 11,5 miljoen euro. Voor de aanleg van de zuidelijke route moet 8 miljoen worden betaald. Het plan is om langs de noordelijke route een zogeheten zonnewal te plaatsen bij Oostwold. Dat is een geluidswal met zonnepanelen erop. Het bouwwerk zou onder meer beschutting bieden aan fietsers.

Hoewel de gemeente Westerkwartier daaraan de voorkeur geeft, vindt Dijkstra-Jacobi het bovenal belangrijk om de inwoners van Oostwold erbij te betrekken. „Hun belangen staan voorop”, zegt ze. „We zullen in de nabije toekomst dan ook met dorpsbelangen in gesprek gaan.” Een datum daarvoor is nog niet bekend.

Nieuws

Meest gelezen

menu