Tweede editie Solar Boat Races in Groningen: 'Ons doel? Met een lege accu over de finish'

Inno Vermijs in de zonneboot van New Nexus. Foto: Sybren Dijkstra Sybren Dijkstra

Dit weekend worden voor het tweede achtereenvolgende jaar de Solar Boat Races Groningen gehouden. Leerlingen van het stad-Groninger Parcival College in de stad doen mee en de 'piloten' van ict-bedrijf New Nexus uit Tynaarlo 'vliegen' ook weer boven het water.

In Helmond werd eergisteren met veel bombarie de zonneauto Lightyear One gepresenteerd, die de concurrentie moet aangaan met Tesla . ,,Dat is de autovariant van onze zonneboot'', zegt Inno Vermijs (55).

Hij is een van de 'piloten' van de zonneboot waarmee New Nexus dit jaar meedoet aan de Solar Boat Races Groningen. Dat doet hij namens New Nexus uit Tynaarlo. Waarom een ict-bedrijf de boer opgaat met zonneboten? Het antwoord is even mooi als simpel. ,,We hebben bij New Nexus diverse focusgroepen waarin het personeel op een creatieve manier samenwerkt, op het gebied van goede doelen, sport, ict in Afrika en duurzaamheid.''

Excelleren

Uit de focusgroep duurzaamheid zijn drie jaar geleden de zonneboten voortgekomen. De boten worden ontworpen door de firma Vripack uit Sneek, die bijvoorbeeld ook de nieuwe veerboot voor Texel op zijn naam heeft staan. De boot is casco afgeleverd en door de medewerkers van New Nexus afgebouwd. Vermijs: ,,Dan hebben we het over de aandrijving, de stuurinrichting, de elektronica, de aankleding en de zonnepanelen. Het was een hele klus, maar dat zijn wel de onderdelen waarin wij willen excelleren.''

De platte, gestroomlijnde boot ziet er spectaculair uit. Bovendien levert hij uitstekende prestaties. In de V20 klasse staat de boot tot nu toe bovenaan. De topsnelheid bedraagt ruim 35 kilometer per uur. Ter vergelijking: de zonneboot van de TU Delft die meedoet aan de topklasse heeft een maximale snelheid van 52 kilometer per uur.

Varen is achterhaald

Maar 'varen' is bij deze zonneboten een achterhaald begrip. Dankzij een vleugel aan de onderkant 'vliegt' de draagvleugelboot van New Nexus 30 à 40 centimeter boven het water. ,,Daardoor neemt de weerstand drastisch af. Zo kun je heel efficiënt varen en vliegen.''

De Solar Races bestaan uit diverse onderdelen. Vandaag is er een lange afstandsrace van 43 kilometer van Groningen naar Zuidlaren en weer terug. Er staat ook nog een sprintwedstrijd op het programma, een topspeedwedstrijd, een uurwedstrijd en een slalom. De start en de finish zijn op de Sluiskade in de stad.

Data erg belangrijk

Er komt volgens Vermijs meer bij kijken dan techniek. ,,We hebben een team waarvan de leden erg goed op elkaar zijn ingespeeld. De tactiek is ook heel belangrijk. Daarvoor gebruiken we allerlei data om het maximale uit de zonnepanelen en de accu te halen. Als ict-bedrijf zijn we daar erg goed in.''

Met een volle accu kan de zonneboot maximaal een uur op volle snelheid varen. ,,Als de zon schijnt kun je er oneindig lang mee door varen. Is er geen of weinig zon, dan moet je langzamer gaan. Daar zit ook de uitdaging van de innovatie: om met betere zonnepanelen nog zuiniger te varen. Ons doel is om met een lege accu de finish over te gaan. Dan heb je alle energie gebruikt en de race optimaal gevaren.''

Kick

De kick zit 'em niet alleen in het winnen, maar ook in het 'vliegen'. Vermijs: ,,Als je boven het water zweeft, dan is alles stil. De zonneboot maakt geen geluid, veroorzaakt geen golven en je hoort ook geen water klotsen. Het is een fantastische ervaring.''

Meer info: www.solarsportone.org

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu