Veel minder ongelukken na opdoeken rotonde bij Joure en geen files meer

Met het verdwijnen van de beruchte rotonde bij Joure is het aantal aanrijdingen op dat stuk snelweg enorm gedaald.

In plaats van via een rotonde vindt het verkeer tegenwoordig via fly-overs zijn weg. Foto: Archief DvhN

In plaats van via een rotonde vindt het verkeer tegenwoordig via fly-overs zijn weg. Foto: Archief DvhN

Het viel al te verwachten, nu blijkt het ook uit cijfers van de Stichting Incident Management Nederland (IMN): het aantal aanrijdingen op de A7 bij Joure is na het verdwijnen van de rotonde in 2017 drastisch afgenomen.

IMN registreert jaarlijks vrijwel alle schade-ongevallen met personenauto’s op de Nederlandse snelwegen, op wegvakken van vijf kilometer nauwkeurig. Vonden op de A7 tussen afslag Joure-West en Oudehaske in 2017 nog 56 aanrijdingen plaats. Vorig jaar waren dat er nog maar 12.

Midden in dit wegvlak bevond zich voorheen het ronde verkeersplein. Het traject gold lange tijd als een zeer gevaarlijk stuk snelweg, waar IMN jaarlijks 65 tot 92 aanrijdingen noteerde (zie tabel). Veel botsingen, soms met dodelijk gevolg, vonden vlak voor of na de rotonde plaats.

Files verdwenen

De enige snelwegrotonde van het land was tot oktober 2017 in gebruik. Daarna is het aantal ongevallen stevig gedaald. Sinds het verdwijnen van de rotonde en de herinrichting van het verkeersknooppunt kunnen automobilisten via een doorgaande verbinding van de A7 naar de A6 en andersom. Dat heeft ook geleid tot het verdwijnen van de files. Dit effect was meteen al merkbaar toen in 2017 de fly-over van Sneek richting Heerenveen en Lemmer opende.

Ook de politie Noord-Nederland onderschrijft de daling van het aantal aanrijdingen. Volgens de IMN-cijfers waren er ook op de A6 (tussen Joure en de afslag Sint Nicolaasga) vorig jaar minder botsingen, maar die daling is daar minder sterk dan op de A7.

Grote kans op schade

Ook nu de situatie rond Joure veiliger lijkt, blijft de A7 de snelweg met de grootste kans op schade. In Friesland is het zwaartepunt verschoven naar Heerenveen. In Groningen bljift het A7-traject tussen Drachten en Groningen gevaarlijk. Vooral tussen Hoogkerk en Frieschepalen gebeuren veel ongelukken, met als absolute hot spot het weggedeelte tussen Marum en Boerakker. In Drenthe gaat het vaak mis bij het knooppunt Lankhorst bij Meppel, waar de snelwegen A32 (uit Friesland) en de A28 samenkomen. Ook op de A28 bij De Punt is het vaak raak.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu