Verkeersanalyse: in bijna de hele gemeente Stadskanaal wordt te hard gereden

Er wordt nog vaak en op bijna alle wegen te hard gereden in de gemeente Stadskanaal. Dat blijkt uit een verkeersanalyse die de gemeente deed. Vooral langs het 18 kilometer lange kanaal is het schering en inslag.

In Stadskanaal wordt vaak te hard gereden, concludeert een verkeersanalyse van de gemeente. Het is de basis voor een nieuw verkeersplan.

In Stadskanaal wordt vaak te hard gereden, concludeert een verkeersanalyse van de gemeente. Het is de basis voor een nieuw verkeersplan. Foto: Harry Tielman

De gemeenteraad werd maandagavond geïnformeerd over de verkeersanalyse. Die wordt gebruikt voor het opstellen van het nieuwe verkeer- en vervoerplan tot 2030. De analyse onderscheidt op basis van gegevens uit 2014 tot en met 2018 twee grote kwetsbare groepen in het verkeer.

Dat zijn ten eerste fietsende ouderen, vanaf 60 jaar. Bij de 62 letselongevallen op de fiets in de gemeente, waren zij 32 keer het slachtoffer. Zes van hen reden op een elektrische fiets.

Een tweede groep kwetsbaren in het verkeer zijn jonge automobilisten. De analyse onderscheidt hierin de groep van 18- tot en met 24-jarigen en de 25- tot en met 39- jarigen. Beide waren betrokken met twintig verkeersongevallen. Over de gemeten periode waren dat er in totaal 76.

GPS-data

Problematisch is dat er vaak te hard wordt gereden, vooral op wegen waar verschillende soorten weggebruikers elkaar tegenkomen. Zoals een gedeelde 50-kilometerweg waar fietsers en automobilisten gebruik van maken.

Op ruim de helft van deze wegen wordt te hard gereden. Dat werd vorig jaar berekend op basis van de gps-data van mobiele telefoons en navigatieapparatuur in auto’s. Op 30-kilometerwegen wordt op ongeveer 30 procent de snelheid overschreden.

Maar eigenlijk wordt in praktisch in de hele gemeente gehaast gereden. Het aandeel te hard rijdende automobilisten wordt aangegeven met kleur per weg. Het is veel rood (40 tot 60 procent), of erger: paars (boven de 60 procent). Wegen die hieronder vallen lopen bijvoorbeeld door Alteveer en Onstwedde en langs de het Stadskanaal.

Drie gevaarlijke kruispunten

Het zijn de provinciale wegen N366, N365, Van Boekerenweg en Nautilusweg, die opvallen. Evenals een groot deel van het traject langs het Stadskanaal. Daar wordt structureel te hard gereden. Controle is daar lastig vanwege de vele zijwegen en erfopritten.

De gemeente wil in de toekomst meer inzetten op het verduidelijken van de wegen, zodat weggebruikers beter zien welk gedrag van hen wordt verwacht en wat zij zelf kunnen verwachten. Verder komen er snelheidremmende maatregelen in 30 km gebieden en 50-kilometergebieden. De drie gevaarlijkste kruispunten (Eerste Exloërmond, Drouwenermond en de kruising Badstraat/Kruisstraat) krijgen extra aandacht.

Fietspaden

Ook op sommige fietspaden is het nodige aan te merken, weet de gemeente. Boomwortels duwen het pad omhoog en er moeten fysieke obstakels worden verwijderd, zoals fietspaaltjes. Verder moeten meer fietspaden verlicht worden.

Momenteel wordt een concept gemaakt voor een nieuw verkeer- en vervoerplan voor de gemeente. In het najaar 2021 mogen inwoners daarop reageren. De gemeenteraad behandelt het uiteindelijke plan in 2022.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Verkeer
menu