Waar komen we vandaan en waar gaan we naartoe? Kunstenaar Kés Aerts geeft met expositie in oude Stripmuseum in Groningen het antwoord

Kunstenaar Kés Aerts (68) uit Groningen staat voor grote uitdagingen: hij steekt alles wat hij aan creativiteit en energie kan opbrengen in de expositie van zijn leven, die medio oktober in het oude Stripmuseum in Groningen is te zien. Tegelijk is hij hard op zoek naar nieuwe werkruimte, nu hij uit het voormalige Noorderpoortgebouw in De Wijert moet vertrekken.

Kunstenaar Kés Aerts aan het werk in het oude Stripmuseum.

Kunstenaar Kés Aerts aan het werk in het oude Stripmuseum. Foto: Jaspar Moulijn

Kés Aerts scheurt een groot stuk tape van een rol en wikkelt dat om een doek van het kunstwerk dat in de oude entree van het Stripmuseum aan de Westerhaven in Groningen verrijst.

Het scheuren is het enige geluid in de verder doodstille ruimte. Het kunstwerk lijkt op een mens die een handstand maakt. Wat stelt het voor? De Groninger kunstenaar glimlacht flauwtjes. ,,Kom maar terug als het af is en vertel me dan wat het met je doet.’’

Agent 327 houdt nog steeds de wacht op Westerhaven

Aan een pilaar voor de McDonald’s hangt nog een bord met de trotse tekst ‘Het Nederlands Stripmuseum’ waarop Agent 327 – ‘ grutjes-nog-an-toe, wat een geheim agent al niet moet doen om incognito op zijn kantoor te komen. ..’ – met getrokken revolver de bezoeker opwacht. Het is alles wat erop wijst dat hier ooit een stripmuseum was. Het kreeg een nieuw onderkomen in Storyworld in Forum Groningen.

Op de tweede etage hangt aan een van de muren nog een plattegrond. Ruimte 1: Gerrit de Jager. Ruimte 5: Kick Wilstra. De letters boven de entree van de Pontiac-zaal zijn weggerukt, maar de restanten markeren nog steeds de naam van de befaamde underground-striptekenaar.

Waar ooit de geschiedenis van de strip in woord en beeld werd geduid, komen veertig huurappartementen. De sporen van de sloper zijn nog te zien. Bij de balie hangt tussen het plafond en de grijze, betonnen vloer een dikke bundel elektriciteitsdraden.

Aerts: ,,De sloper heeft me echt geweldig geholpen. Toen ik deze ruimte kreeg, lagen overal nog resten van puin en andere troep. Het is allemaal netjes opgeruimd, hoor.’’

De kunstenaar draagt een overall die een standrechtelijke expositie tijdens een paintballtoernooi doet vermoeden. ,,Maar er is nog veel te doen voordat het klaar is. Verven, elektriciteit, geluid, vergunningen.’’

Hij knikt met gevoel voor understatement naar het gereedschap en materieel waarmee hij zich heeft omringd. ,,En subsidie natuurlijk. Ja, deze ruimte mag ik gratis gebruiken. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen kosten maak.’’

Expositie ‘CHOW’

De tentoonstelling heet CHOW , een afkorting van CHanging Order of the World . ,,Hiermee wil ik het tijdsgewricht duiden waarin we nu leven. Hoe zijn we hier gekomen? Waar gaan we naartoe?’’

Aerts vult de honderden vierkante meters met schilderijen, sculpturen en installaties. ,,Kunstwerken waar ik de laatste tien jaar aan heb gewerkt. Maar er is ook muziek, door mijzelf gecomponeerd en afgestemd op het project.’’

Hij vertelt dat hij na een reis in Amerika in 2012 tot een inzicht kwam dat het fundament voor de expositie legde. ,,De mensheid belandt van de ene periode in de andere. Het Griekse Rijk verdwijnt, terwijl het Romeinse Rijk aan zijn opkomst bezig is. Volgens mij zitten we nu weer in een overgangsperiode.’’

Aerts zocht contact met makelaar Harmen Tijssen en leerde zo vastgoedondernemers Wim de Vries en Jorbert Ludwig kennen, die het voormalige museum ontwikkelen. De kunstenaar was op zoek naar een tijdelijke expositieruimte. Wat dacht hij van het museum? ,,Grandioos. Ik kan niet anders zeggen. Want vind maar eens een geschikte ruimte die je gratis mag gebruiken.’’

Een van de kunstwerken, een immens doek, hangt nu nog aan de muur van zijn cursus- en atelierruimte in de voormalige technische school van Noorderpoort aan de Van Schendelstraat. ,,Als je goed kijkt, zie je twee figuren, een man en een vrouw, op een paard met twee hoofden. Beiden houden de teugels vast. Maar waar gaan ze heen?’’

Nieuwbouw verdrijft kunstenaar en andere gebruikers uit oude technische school in De Wijert

De ruimte in het voormalige lokaal is een wonderlijk mozaïek van schildersezels, schilderijen, boeken, cd’s, posters en allerlei wonderlijke voorwerpen die Aerts inspireren en intrigeren. Hier verdient hij met zijn kunst en cursussen zijn brood en boter.

Maar de 8500 vierkante meter van de oude mbo uit 1970 worden ook door andere partijen gebruikt, zoals door Gered Gereedschap, dat afgedankt gereedschap opknapt en voor technisch onderwijs in Afrika geschikt maakt.

Ook hier komen appartementen. Aerts ziet de humor er wel van in: nieuwbouw zorgt ervoor dat de vervulling van een grote ambitie – de expositie – mogelijk wordt, maar ook dat hij in het najaar zonder werkruimte zit.

,,Ik merk dat soms op bepaalde momenten alles samenkomt. Zo kwamen Harmen en Jorbert op mijn pad en ook voor het atelier komt waarschijnlijk wel een oplossing. Waar ik al niet heb gewoond en gewerkt... Ik zat hiervoor onder meer in het oude postkantoor in Appingedam. Komt vast goed.’’

Terug naar de expositie. Want ja, de zoektocht naar een geschikte cursusruimte is belangrijk, maar uiteindelijk draait het toch echt om zijn werk. Wat hij wil laten zien. Vertellen.

Aerts dwaalt door de lege gangen van het museum en voor zijn geestesoog komt de expositie tot leven. Zijn stem klinkt hol. De vage geur van snacks van de benedenburen zweeft door de zalen. Hij wijst naar muren waar foto’s komen te hangen, naar het plafond waar straks sculpturen zweven.

,,En als mensen er dan voor staan, erover gaan praten, elkaar vragen wat het is en wat het met ze doet. Ja, dan...’’ − hij gooit met een grote grijns zijn armen in de lucht − ,,...ja, dan heb ik mijn doel bereikt. Dat is wat ik wil. Wat is er nou mooier dan dat? Niets toch?’’ En hij rukt weer een stuk tape van de rol.

De expositie ‘CHOW’ is van 17 oktober tot en met 28 november te zien in het voormalige Stripmuseum aan de Westerhaven in Groningen. De toegang is gratis.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu